Fontos kiegészítés, hogy szisztematikus (azaz ismételődő) hibára ez nem vonatkozik, csak arra az esetre, amikor az egész elképzelés nem eleve rossz és reménytelen. Például amikor lehet tudni, hogy a gőzösös vonatot tológép továbbítja, a csühös csak dísznek van. Akkor lehet sejteni, hogy nem lesz füst. De nem az Orienten, aminek az utasait el kell kényeztetni egy kis füsttel. Örömmel láttuk a neten, hogy sokaknak sikerült gazdagon füstölő 424-est fotózniuk!

Csütörtök délután újra Budapestre érkezett Hegyeshalomból az Orient Expressz, és az előző menethez hasonlóan Kelenföldön trakcióváltás történt. Az addigi vonógép, az Aranycsapatmozdony helyett a 424.247-es gőzös vette át a helyet az impozáns vonat élén, a Taurus persze hátulról besegített neki a körvasúton a Nyugati pályaudvarig, a luxuskocsik energiaellátása és a szerelvény tömege miatt.

Tológép az Orienten (Vörös Attila felvételei)

A gőzösöknek – ízlés kérdése, de – amúgy sem fekszik a napsütés, a nagy fekete testen jobban kijönnek a részletek borús időben. Esőben a legjobb. Borús időre most nem volt sok esély, napunkat csak néha takarta el pár percre egy-egy kósza felhő. Ilyenkor jön a bátor mentőötlet: fotózzunk teljes ellenfényben, nem érdekes, hogy tökéletesen minden látszódjon, sokkal inkább a vonat, a gőzös micsoda hangulata jöjjön át, akár sziluettben. Mindezt esetleg fekete-fehérben, hogy egy kis retróíze is legyen a dolognak.

Mi szükséges ehhez alapvetően? Hát hogy füstöljön, gőzöljön az a gőzös. A mozdony feletti impozáns fekete párnák minden vasútbarát, de még az egyszeri nézelődő szívét is megmelengetik, minden vasútfotós örül, ha ilyet sikerül ilyet fotóznia. A nagy terv pont ez volt: az Infoparknál lefényképezni, ahogy a 424-es repíti hosszú szerelvényét Kelenföldről Ferencvároson át a Nyugati pályaudvar felé. Itt a háttér is jól néz ki, kellően belezúmolva szépen uralják a budai hegyek a képünket. Fogtam is a legnagyobb gyújtótávolságú objektívemet, egy 200 mm-es Pentacont (ami a fényképezőgép 2x-es szorzója miatt máris 400-as!). Ez egy vintage lencse, mindent kézzel kell rajta állítani, így a rekeszt és az élességet. Nem egyszerű, pláne ilyen látószöggel, de megoldható. Amiért mégis inkább téli sport ez, hogy a napsütésben felforrósodó sín és zúzott kő fölött nagyon hullámzik a levegő, jócskán belerondítva a képünkbe. (A villamosos képek is ezzel az objektívvel készültek.)

Orient Light

Be is álltam a megfelelő helyre, amíg a gőzös elindult Kelenföldről, az erre járó mindenféle vonatokon gyakoroltam. Közben mellettünk a Garancsi-lakópark építkezésre kivonult egy csomó rendőr és bombaszakértő, így legalább a bombás hírünkhöz is lett friss illusztráció.

Mint a legutóbbi vonatnál, az Orient egyik kocsija most is a Keletibe ment, ezt a Nosztalgia M43 1001-es Kisdácsia hozta el Kelenföldről. Utána kisvártatva megjelent a gőzös is. A Tétényi út fölötti híd előtt gyorsfékkel megállt, milyen szerencse, akik a közelben várták, a megindulásnál olyat füstölt a Bivaly, mint egyébként öt másik úton összesen.

Nagy füst, sok homály

Hátha kitart, amíg elér hozzám... Nyilván nem. És itt utalnék vissza a cikk címére. Na, nagy duzzogva legyen egy kép az Aranycsapatmozdonyról is, lám, a 424-es megint füstöl, mintha nem lenne holnap – lásd első képünk. Na majd legközelebb, talán.

Végül hallgassunk zenét is!

* * *

Fotós kollégánk magánembereknek is vállal fotózást: esküvő, rendezvény, portré, családi képek műfajában keressék bátran Attilát az alábbi elérhetőségein!

Honlap: vorosattila.com
Facebook: Vörös Attila fotó
Instagram: vorosatil_ae
Mail: voriae@gmail.com

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!