(x)

Vannak, akik az utazással járó feszültség levezetéseképp nyúlnak étel után, akadnak olyanok, akik unalomból nassolják végig az utat, de talán azok vannak többségben, akik egyszerűen csak élvezik, hogy miközben kibámulnak az ablakon a táj felé, falatoznak is valamit.

Krúdy Gyula írásaiban gyakorta megjelennek az étkezőkocsik; novelláiban rendszeresen fel-fel tűnik egy vidéki úr, aki az országot járva képes órákat utazni vonaton csak azért, hogy megebédelhessen egy restiben. A vasúti étkezőkocsikat nevezték így még annak idején, amik a vonatok fejlődésével kezdtek el egyre nagyobb népszerűségre szert tenni, hiszen egy-egy teljes napos vonatozás alatt az utazók nemcsak megéheztek, de ebédjüket, vacsorájukat szerették éttermi körülmények között, fehérabroszos asztaloknál, porcelánétkészlet mellett elfogyasztani. Ez a múlt, de mi a helyzet a jelennel?

Az étkezőkocsik valójában mozgó éttermeknek számítottak mindig, ahol nemcsak reggelivel, ebéddel és vacsorával várták az utazókat, de különféle rágcsálnivalókat és italokat is felszolgáltak. Ma már az étkezőkocsikban kevesebbszer látunk háromfogásos menüt fogyasztó családokat, inkább sokan választják ezt a helyet egy gyors kávéra és egy kis munkára...

A hazai étkezőkocsik múltja 1885-ben kezdődött el, amikor is a Wagons Lits társaság kilenc étkezőkocsit állított forgalomba. Az étkezőkocsikban eleinte nem főztek, csak a közbenső állomásokon vették fel az ételeket, ám idővel ez is átalakult és komplett konyhákat rendeztek be egy-egy vagonban, ahol az ország legjobb séfjei készítettek ínycsiklandó falatokat. Ez is már csak emlék, hiszen mára inkább a félkész, instant és gyorsfagyasztott ételek kavalkádját szolgálják fel az étkezőkocsikban. Pedig volt idő, mikor a magyar vasút étkezőkocsija volt az egyetlen Európában, ahol a frissensült az valóban frissen sült is volt. A szakács helyben, a vonaton készítette el a paprikás csirkét és a többi jellegzetes magyar ételt, amiért az utasok többsége képes volt akár későbbi vonatra is szállni csak az legyen az a vonat, amin a magyar étkezőkocsi volt.

Manapság főleg menetrendszerű külföldi járatok büszkélkedhetnek étkezőkocsikkal, amiken a hazai vagy a környező országokra jellemző étel- és italkülönlegességeket szolgálják fel. A belföldi járatokon a MÁV-Start néhány évvel ezelőtt megszüntette az étkezőkocsis szolgáltatást az vonatozás kedvelőinek legnagyobb bánatára.