Szentpéteri Tibor rejtőzködő alkat, nem sztárdizájner. Sem szerény, visszahúzódó viselkedése, csendes, gondolkodó beszéde, sem az általa tervezett tárgyak, járművek formálása nem a kitűnniakarásról szól. Biztosak lehetünk benne, hogy a most Vadas József tollából származó, Szentpéteri Tibor formatervező eddigi életművét összefoglaló könyv, a Balassi Kiadó gondozásában megjelent Akit a vonat szele megfogott, nem a dizájner ösztönzésére született, hiszen ilyesmi távol állna tőle. Sokkal inkább az erre érzékeny külvilág figyelt fel arra, hogy itt szép csendesen, ötven év alatt összeállt egy olyan életmű, ami Magyarországon egyedülállóan gazdag, ráadásul nagyon homogén: legnagyobb részét vasúti járművek külső és belső kialakításának tervei teszik ki.

Ganz-motorvonat Tunéziában, 1976–80

A könyvben minden megvan, ami szem s szájnak ingere. Akit a formatervezés elméleti problémái érdekelnek, azoknak Szentpéteri Tibor erről is beszél. Aki inkább életrajzi anyagokat szeretne olvasni, kielégítheti tudáséhségét, egyben láthat egy szakmai karriert, ami a 4-es számú Autójavítóban, tizennyolc évesen kezdődött, a Ganz-Mávag formatervezőjeként folytatódott és legfrissebben a Nyugat-magyarországi Egyetemen a professor emeritusi címhez vezetett.

Aki pedig ennél szűkebben, inkább a konkrét tervek, a fiókban maradt elképzelések és a megvalósult munkák iránt érdeklődik, az gazdag, színes, részletes bemutatását is találhatja a könyvben a magyar járműgyártás egy soha vissza nem térően szép korszakának. Hajók, villamosok, motorvonatok, járműarculati tervek sorjáznak jó ötven színes oldalon keresztül. Vannak más, ismert magyar járműipari formatervezők, ismert Simon Károly V63-asa, Németh Aladár G116-os dömpere, Szablya-Frischauf Ferenc Árpád-motorkocsija. Ezek azonban jórészt egyedi tervek, Szentpéteri Tibor esetében viszont látszik a mánia is, a vonat szele, ami immár ötven év óta fúj, túl szakmai sikereken, sikertelenségeken, külkereskedelmi balfogásokon, meghiúsult üzleteken és bezárt, megszűnt üzemeken.

Hatrészes dízel-motorvonat terve, szovjet megrendelésre, 1976

Mert a közösségi közlekedést használó nem nagyon tud úgy megmoccanni sem az országban, sem Budapesten, hogy egy Szentpéteri-terv ne jönne vele egyszercsak szembe. Ha a kisföldalattira szállunk, ha az MDmot-ok eltűnésén kesergünk, ha a Dunán egy Európa-típusú 1500 tonnás önjáró konténerhajót látunk elúszni, ha egy akármennyire méltóságán alul használt Nagysamut látunk Kelebia felé személyvonatként dülöngélni, ha véletlenül valahol szembejön még velünk a Csufi-villamos, vagy ha Miskolcon kiherélt Hernyókat látunk a parajosban, ha Debrecenben még ma is megcsodáljuk a Ganz-villamosok időtlen eleganciáját, vagy akár csak az FMK-mérőkocsi tűnik a szemünkbe valahol – a szálak minden esetben ugyanahhoz a formatervezőhöz vezetnek.

Arculatterv a MÁV-nak, Szalai Istvánnal és Gollob Józseffel, 1972–74. Azóta alig változott...

Ha kicsit tágítjuk a kört, még akkor is tiszteletreméltó a merítés, menjünk bár Alexandriába villamosozni, Boszniába, vagy Horvátországba motorvonatokat figyelni, de ugyanezt megtehetjük Új-Zélandon is – a tervező keze ugyanaz lesz.

És akkor még nem is beszéltünk azokról a tervekről, amelyek papíron maradtak, vagy valahol üzletkötés közben sikkadtak el, Buenos Airestől Maniláig... de a könyv érdeme, hogy a nem kifejezetten a formatervezés iránt érdeklődő vasút- és közlekedésbarátok számára is letehetetlen olvasmány lesz. Ennyi szép járművet sűrítve látni, nem mindennapos élmény!

*

Szolgálati közlemény: a mű megrendelhető, december első felétől pedig személyesen is átvehető a Kiadóban. Ára: 4500 forint.

1115 Budapest, Bartók Béla út 152/C, IV. emelet (a remízzel szemben), iroda@indohaz,hu, 00 36 1 787 5626.

Ganz-motorvonat Új-Zélandon, útban Wellington felé

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!