Az MD-k a mellékvonalak komoly színvonal-emelkedését hozták, amikor a hetvenes években a gőzmozdonyos vonatokat és az ABmot motorkocsikat váltották le. Összesen negyven hatrészes motorvonatot és még két MDmot mozdonyt gyártott a MÁV-nak a Ganz gyár 1970-től 1975-ig. Ezek a motorvonatok egy MDmot poggyászmotorkocsiból, három másodosztályú betétkocsiból (Bx), egy elsőosztályú betétkocsiból (Ax) és egy vezérlőkocsiból (Btx) álltak. A MÁV a mellékvonali bevetések mellett az MDmotokat kisebb mellékvonali tehervonatok élén és a teljes szerelvényeket hosszabb távú vonatok kiadására is bevetette. Az MD-k bírták is az ütemet, hiszen több mint negyven évig szolgálták a magyar vasutat. Az első osztályú kocsikat már 2004-ben kivonták a forgalomból, de a teljes selejtezések 2005-ben érték utol a szerelvényeket, amikor az orosz 6341-es Uzsgyik érkeztek a hajdani MD-paradicsomba, Szentesre. Négy évvel később, 2009-ben búcsúztak Pécstől, ahol szintén a kezdetek óta szolgáltak, azonban ekkor még egy utolsó esélyt kapott a sorozat, a nagykereki 106-os vonalra érkezett a 3006-os gép és a 016-os vezérlőkocsi, ahol még két évig szolgált, majd 2011. június 17-én utolsó körét is megtette a vonalon. A Vasúttörténeti Parkban egy szerelvényt őriztek meg nosztalgiacélokra, azonban futási engedélye csak a vezérlőkocsinak van, így a teljes szerelvénnyel történő nosztalgiamenetek egyelőre csak álmodozások maradnak. A selejtezéseik óta időről időre látunk képeket, amint a szolnoki magasfogadóról egy hosszabb szerelvényben egy-két vagy több MD is távozik a sátoraljaújhelyi bontó felé.

Sokak kedvence az MD, vagy becenevén a Piroska, így a mostani alkalommal nekik kedvezünk, de a képek szépek, aki nem kötődik igazán a motorvonatokhoz, nekik is egy élvezhető galériát állítottunk össze, amihez köszönjük a felvételeket az olvasóinknak és kellemes képnézegetést kívánunk!

Schleinig Dániel felvételén a 3038-as látható szerelvényével a 107-es vonalon<br>A képre kattintva galéria nyílik az olvasók felvételeiből

A jövő hét témája: Szeged város közlekedése. Az elkövetkezendő pár részben a nagyobb magyar városok közösségi közlekedését fogjuk végigvenni, kezdve azokkal, ahol villamosközlekedés is van, így Szegeddel, Debrecennel és Miskolccal. Ezen a héten még csak szegedi képeket küldjenek, a többi elveszne a sok e-mail között! Bármi jöhet, ami szegedi és közösségi közlekedés, villamos, troli vagy hagyományos busz. Az e-mail cím a szokásos: berky.denes@indohaz.hu, a határidő ezúttal július 28-án vasárnap este hatkor van. A tárgy rovatba ne felejtsék el beírni: Fotózd le nekünk!