Végre! Egy formabontó gyalogoshíd!

Zöldi Péter   ·   2018.06.16. 08:45
barcelona_forum_burkolat_kislid

A helyi médián túlnyújtózó hírportálok közül először a szemfüles Index figyelt fel a kis Pest-megyei falu hétköznapjainak állóvizét felkavaró kisberuházásra, egy helyi Facebook-csoport alapján. Sajnos mindkét helyen azonnal és alaposan félreértették a beruházás lényegét, ezért nyilván az önkormányzat hiányos kommunikációja a felelős. Megfelelő hírveréssel, a művészeti koncepció magyarázatával, az adottságok bemutatásával és akár a világ legtávolabbi pontjáig nyújtózó összefüggésrendszer kibontásával elejét lehetett volna venni, hogy a mindig rosszindulatú sajtó és a – remélhetőleg már nem sokáig óbégató – civilek szégyent hozzanak a kistelepülés gondos közmunkásaira.

Mi itt az iho.hu-nál mindig szakmai alapon állunk, ezért most hidász- és városépítészeti szakkollégiumunk munkatársainak együttes segítségével próbáljuk meg a helyes vágányra zökkenteni azt, ami félrement. Hiszen itt e két szakterület együttműködéséről van szó: a hidacska fontos belső kapcsolatot biztosít a település ütőerét jelentő 10-es út és a Eurós-bolt között, miközben átível, feszül, kapcsol, magasba emel, tehát híd ez a javából, valódi tartószerkezet. Egy másik szakterület, a térépítészet a burkolatképzés útján kapcsolódik lazán az alkotáshoz.

Nagyon helyes, hogy egy ilyen jelentős városépítészeti elemet nem a szokásos, már-már elavult formavilággal tervezett meg a tervező, vitelezett ki a kivitelező. Amint látható, kettejük szoros szövetsége és helyszíni, spontán elemeket is felvonultató együttműködése által született meg az alkotás és csimpaszkodott bele a világ hídépítészetének élvonalába.

Ami az avatatlan szemnek pusztán porló, foltos burkolat, arról a vájtszeműek tudják, hogy utalás, ami a posztmodern filozófiájának alapvető része. Nem kell messzire menni, csak Barcelonáig, hogy a finom célzásról fellebbenjen a fátyol, és egyértelművé váljék, hogy ami Barcelonában az Avinguda Diagonal északi lezárása, az Piliscsabán az Eurós-bolthoz vezető ösvény, ami ott az öblöt átívelő gyalogoshíd, az emitt e pompás kis betonkonstrukció.

Amit máshol simán elrontottak (jobbra), az Piliscsabán a visszafogott művészeti koncepció alapja (balra)

Ha az alkotást földrajzilag így helyreraktuk, akkor már kár lenne azon izélni, hogy milyen a burkolat. Az önkormányzat közmunkás-laboratóriumában hosszú évek alatt kifejlesztett, kavicsot alig, viszont cementet bőven tartalmazó, ezért megfelelően zsugorodó, betonnak látszó valami semmivel sem rosszabb, mint a barcelonai Fórum, ahol ugyan aszfaltoztak, de még arra sem voltak képesek, hogy a különböző építési ütemekben legalább azonos árnyalatú aszfaltot alkalmazzanak. Így kerülhetett a homokszín mellé lila, aztán világosszürke, odébb sötétszürke burkolat. Itt meg kell jegyezni, hogy itthon annyival is előrébb járunk, hogy a négyszín-törvény közterületi alkalmazását – számos elrettentő eset után – már büntetjük. Nyilván erre való tekintettel kerültek a hídra azonos színű foltok, így nem csak a technológiának és a művészeti koncepciónak, hanem a törvényi előírásnak is sikerült megfelelni.

A konstrukció másik lényeges eleme, a térbeforduló korlát szintén a katalán főváros Fórumára utal, jó érzés látni, hogy egy ilyen apró beavatkozásnál is kiviláglik, hogy tervező és kivitelező egyként világlátott ember. Azonban ellentétben Barcelonával, ahol a statikailag teljesen kidolgozatlan, instabil híd veszélyezteti naponta ezrek és ezrek életét, Piliscsabán egy sokkal jelentéktelenebb, a teherhordásban lényegi szerepet nem vállaló acélszerkezetre bízták, hogy a hídnak megfelelően játékos külsőt kölcsönözzön: a korlátra. Amint látható, a korlát egyik függőleges tartópálcáját nem a hídhoz rögzíteték, hanem az átívelt árok lágy földjébe döfték, ezáltal sikerült a konstrukciót kimozdítani egyrészt a világszerte unásig ismételt sablonos megoldások közül, másrészt a térbe. Egy delíriumos hajnalon az esetleg a korlátba kapaszkodó súlya alatt kimozduló acélelem újdonság, a hidat azokkal a kinetikus műalkotásokkal hozza rokonságba, ahol a kompozíciót a szemlélő is aktív módon alakíthatja.

Hanyag munka Barcelonában, összevissza hídszerkezettel és bentmaradó zsaluzattal (jobbra), kiérlelt finomságok Piliscsabán (balra)

Mindezek alapján kimondható, hogy jó úton vagyunk, a sajátos, a fősodortól eltérő, unortodox szemlélet már nem csak nagyberuházásoknál, hanem a legkisebb beavatkozásoknál is jelen van, pozitív alakítója mindannyiunk hétköznapjainak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek