A Singapore Airlines bejelentette: október 11-én indítja első világrekorder járatát Szingapúr és (a New York melletti) Newark között, a nemrég elkészült ultranagy hatótávolságú A350-es változattal.

A SIA úttörője volt a leszállás nélküli különlegesen nagy távoknak, ugyanezen a vonalon 2013-ig repülte a légitársaság a kizárólag business-osztályra berendezett A340-eseit. Ugyanakkor, noha a gép gond nélkül teljesítette ezt a hatalmas távolságot, a négy hajtómű fogyasztása, és közben az ennek megfelelően alacsony tömegű hasznos teher miatt a járatok nem voltak gazdaságosak, hiába fizettek az utasok extra összeget az extra hosszú repülésért.

Az első ULR első felszállása áprilisban

Az A350-esnek azonban csak két (sokkal modernebb) hajtóműve van, innentől kezdve az üzemeltetés mindenképp gazdaságosabbnak ígérkezik, hiszen a ráadásul amúgy is takarékos hajtóművek üzemanyaga nem kell, hogy olyan hatalmas arányban foglalja le a maximális felszálló tömeget, mint a 340-500-as esetében. Persze a történet technikailag így sem annyira egyszerű.

A „trükk” lényege, hogy a standard 350-900-as ULR-kiadásának maximális felszálló súlyát 275-ről 280 tonnára növelték, ami azt jelenti, hogy az egyébként eddig is létező üzemanyagtartályokat teljesen meg lehet tölteni, 141 ezer liter helyett 165 ezer literrel startolhat a gép, plusz tartályok beépítése nélkül. A futókat a magasabb felszállósúly miatt meg kellett erősíteni. A fogyasztás további csökkentése érdekében más módosításokat is terveztek a géphez, új winglettel, megnövelt felületű kilépőéllel, és a szárny felső borítását is aerodinamikailag tisztábbá tették, ezek a változások egyébként átkerülnek a „szokásos” 350-esekre is, ráadásul a középső szárnytank módosításával még több üzemanyag fér majd el a gépen.

A szingapúriak egyik gépe, hajtóművek nélkül

A variáns tehát Szingapúrból hetente háromszor 16 ezer 700 kilométert repül 18 óra 45 perc alatt Newarkig,  a most nyilvánosságra hozott kabinkonfiguráció szerint 67 business class és 94 prémium economy üléssel. Vagyis a szokásos elrendezéshez képest ez a járat is sokkal kevesebb utast visz majd, mint a 350-900-as szokásos kapacitása, viszont a férőhelyek egy része tehát emelt szintű turista osztály, ami azt jelenti, hogy a gép jobban tölthetővé válik, nagyobb érdeklődés várható a megfizethetőbb helyekért. A SIA összesen hét ilyen ultrahosszú hatótávolságú gépet üzemeltet majd a 63 példányra növekvő 350-es flottáján belül.

Hogy a kontraszt teljes legyen, napokkal a SIA bejelentése előtt megtörtént a világ legrövidebb, sugárhajtású utasszállítóval repült járatának beindítása. A magyar turisták által is egyre inkább felfedezett tüneményes Aruba légitársasága a venezuelai kormánnyal együttműködésben szervezte meg az Aruba-Punto Fijo járatot, a Holland Antillák gyöngyszeme és a dél-amerikai állam közötti legkisebb távolság 15 mérföld, a járatot valamivel hosszabban, körülbelül ötven mérföldön repül az Aruba Airlines Bombardier CRJ-200-asa. Az utazási idő tíz perc körüli, és noha a jegyárak 250 dollár körüliek, az első járaton ötvenen voltak a fedélzeten, vagyis az összes ülés foglalt volt.

Az arubai gép érkezése Venezuelába (fotó: Enrique Perella, airwaysmag.com)

A történet annál is érdekesebb, mint hogy a két ország között három hónapig egyáltalán nem volt semmiféle közlekedési kapcsolat egy komoly diplomáciai viszály miatt, sőt, Maduro elnök parancsára megszűntek a Bonaire és Curacao felőli repülések most, most viszont az államfő a venezuelai-arubai kapcsolatok radikális javításáról beszélt a járatnyitás kapcsán.

Ez tehát a világ legrövidebb, sugárhajtású utasszállítóval repült vonala, a legrövidebb menetrend szerinti légijárat a skóciai Westray és Papa Westray közötti, amit azonban nem jet, hanem egy kétmotoros Britten Norman BN2B-26 Islander teljesít, átlag két perc alatt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!