2015: a légitársaságok esélyei

iho   ·   2015.01.01. 11:30
cim4
Az elmúlt év tele volt drámai meglepetésekkel, és ez ügyben nem egyszerűen az eltűnt/lelőtt 777-esek ügyeit érdemes felidézni, hanem az olyan, sok éve nem tapasztalt fejleményeket is, mint az olajárak, és ezzel az üzemanyagárak drasztikus csökkenése, ami optimistábbá tette a társaságokat. Ezzel együtt 2014 év végi jelentései nem mindenhol jeleznek egyértelműen derűs kilátásokat 2015-re.

Az Egyesült Államok légitársaságai például igen jó évet zártak, és ez trendként várható a következő tizenkét hónapra is, ugyanis hosszú és nehéz folyamatok zárultak le: a légitársaságok nagy része megtette a hatékonyabb működéshez szükséges lépéseket, illetve megtörténtek a gazdaságosság érdekében elkerülhetetlen fúziók, most már az American/US Airways összeolvadás is elkezdhet profitálni az új megatársaság keretei között. A 2014-es év teljes légiközlekedési profitja ennek megfelelően több mint ötven százalékban az észak-amerikai cégeknek jutott, és ez nemcsak a forgalom nagysága miatt reális.

A Flightglobal előrejelzése szerint mindehhez képest Európa nagy légitársaságai 2015-ben is csak küszködni fognak a sikeres és nyereséges működésért. A kivétel az IAG, amely főképp az Iberia gatyába rázása révén tudta konszolidálni magát, míg a KLM/Air France és a Lufthansa továbbra is harcolni kénytelen a saját szakmai szervezeteivel: mint arról többször beszámoltunk, a 2014-es működést nagyban meghatározta a meglepően sűrűre sikerült sztrájksorozat, de legfőképpen az, hogy a társaságok egyelőre nem hajthatják végre teljes formátumban a már kidolgozott átszervezéseket, hatékonysági programokat. Például az Air France és a KLM ugyan beindíthatja a rövidebb vonalak áttelepítését saját diszkontmodellben működő légitársaságaihoz, de hogy ezeknek saját külföldi bázisaik is legyenek, ahogy ezt ez az üzleti modell diktálná, azt a személyzetek ellenállása megakadályozta.

Ugyanakkor keményen törnek előre kontinensünkön az „igazi” diszkontok, amelyek viszont kezdik óvatosan terjeszteni működésüket a hagyományos low-cost modell felől az üzleti utazók átcsábítása felé. Ugyancsak fontos fejlemény a kontinens első hosszú távú diszkontvállalkozásának, a Norwegian 787-es hálózatának a kiépítése. Az EasyJet és a Ryanair jó eredményeket jelentett az év végén, ami a versenytársaknak is biztató, mert jelzi a rugalmas diszkontműködés eredményességét a nehezen mozduló, nagy, hagyományos társaságokkal szemben, amelyek ráadásul 2015-ben is kemény harcot kell, hogy vívjanak az Öböl felől rájuk zúduló konkurenciával, amely egyébként az Alitalia–Etihad-üzlettel már egészen közelről kopogtat az ablakon…

Az előrejelzések nem támasztják alá azokat a borúlátó jóslatokat, miszerint az ázsiai illetve csendes-óceáni övezet gazdasági fejlődése annyira megtorpanna, hogy visszavetné az eddigi pokolian dinamikus légiközlekedési bővülést. Kína is megy tovább a maga útján, maximum a társaságok valamivel lassabban bővítik kapacitásukat, például az alacsonyabb üzemanyagár miatt nem annyira égető a flották modernizálása. De hogy a bővítés nem áll le, azt a IATA főnöke, Tony Tyler is biztosnak tartja, más feltörekvő piacok, vagyis Latin-Amerika és Afrika növekedésével együtt. A légitársasági szervezet a 2015-ös globális iparági profitot az ideinél öt milliárd dollárral nagyobbra, huszonöt milliárdra jósolja, amelyet főképp a forgalom bővülése hoz, miközben feltehetően folytatódik a jegyárak csökkenése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.