4-es metró: felszíni változások is várhatók

iho   ·   2014.01.06. 16:30
00

A módosítások nem mérhetők a 2-es vagy a 3-as metró átadásának eseményeihez: az új metróvonal nem követi szolgaian a felszíni főközlekedési útvonalakat, ezért a Rákóczi, Üllői, Váci utakhoz hasonló gyalulásra nem kell számítani. A megjelent közlemény szerint a BKK honlapján még január végéig lehet észrevételeket tenni a tervezett változásokhoz.

A 18-as villamos és a későbbi budai fonódó egy része is a 4-es metróval párhuzamosan közlekedik majd<br>(Kemsei Zoltán felvételei)

A 4-es metró elindulásához kapcsolódó felszíni hálózati, menetrendi változások Újpalota, Zugló, Belváros, Józsefváros, Bel-Buda, Kelenföld, Gazdagrét, Őrmező, Kelenvölgy, Albertfalva, Budafok, Budatétény, Nagytétény, Budaörs és Törökbálint tömegközlekedésére lesznek közvetlen hatással. A tervek szerint mintegy negyven autóbusz-, négy villamos- és három trolibuszvonalon kell jelentős változásra – vonalak összevonására, meghosszabbítására vagy rövidítésére, új járatok indítására és ezzel párhuzamosan egyes jelenlegi vonalak megszüntetésére – számítani.

A metró nélkül maradt Kosztolányi Dezső tér környékén is jelentős változások várhatók

A legkomolyabb változások a Budát Pesttel összekötő járatokban, azok követésében várhatók. A 7-es buszcsalád, valamint a 47-49-es villamosok forgalmának jó részét ugyanis átveszi, átveheti az új metróvonal.

Vegyük először szemügyre a közelmúltban átszervezett 7-es buszcsaládot! Jelenleg egy délnyugat-északkeleti tengelyen négy, átlapoltan közlekedő viszonylattal utazhatunk, amelyek közül kettő (a 7E és a 107E) közvetlen kapcsolatot nyújt a 4-es metró két végállomása között. A Keleti és a Kelenföldi pályaudvar között – a gyorspótjegy bevezetésével – a vasút városon belüli forgalma jelentősen csökkent. A 4-es metró a végállomástól végállomásig utazásban jelentősen tehermentesítheti a buszcsaládot.

A 7-es buszcsalád járművei a legutóbbi átszervezés előtt az Etele téren

A 47-es és a 49-es villamosok vonalán (előbbi Újbuda központtól a Kálvin térig egy megálló – Gárdonyi tér – kivételével a Kálvin térig párhuzamos a 4-es metróval) a közelmúltban sűrítették a csúcsidei közlekedész, ez a 18-as, 19-es és a 41-es villamosokat is érintette. A belső Bartók Béla úton, a Móricz Zsigmond körtér és a Gellért tér között akár túlkínálatot is jelenthetne. A Budai fonódó hálózat vonalvezetésében a 4-es metró természetesen nem jelenthet majd változást, de a járatsűrűség akár a hátrányára is változhat.

A 4-es metrót vagy a 49-es villamost válasszuk az Etele tértől a Kálvin térig?

Több ráhordó járat útvonala és menetrendje is megváltozhat a 4-es metró átadásakor. A Kosztolányi Dezső téren (eredetileg ide, és nem Újbuda központhoz terveztek metróállomást) végállomásozó autóbuszok jó része nem érinti a metró vonalát, Az erre járó buszok a Kelenföldi pályaudvarig vagy a Móricz Zsigmond körtérig közlekednek majd. A budai agglomerációba közlekedő 40-es buszcsalád új járattal bővül: a 140-es a Széll Kálmán térig jár, a 240-es és a törökbálinti 88-as, továbbá a 272-es a Kelenföldi pályaudvar őrmezői oldaláig közlekedik. Új, átmérős járatok is indulnak, a 7-es buszcsalád újpalotai szakaszának forgalmát a 8E-108E páros, és a 33-133E kettős veszi át. A részletes terveket a BKK honlapján olvashatjuk.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek