Az FAA szóvivője szerint jelenleg még korai arról találgatni, hogy a két, indonéziai, majd etióp katasztrófát követően március 11-én Kínában, 12-én Európában, majd 13-án az Egyesült Államokban is földre parancsolt gépek mikor térhetnek vissza a légiközlekedésbe, a szükséges szoftverfrissítést követően. Az amerikai hatóság szakemberei május 23-án egy hosszú, nyolc órás munkamegbeszélést tartottak a texasi Forth Worth-ben harminchárom országból érkezett kollégáikkal, amelyen a MAX-ek problémáiról és annak tesztelés alatt álló megoldásáról volt szó.

Dan Elwell, az FAA megbízott vezetője leszögezte: „nem lesz szó semmilyen menetrendről. Az egyetlen lényeges szempont azt, hogy a MAX biztonságosan repülhető legyen.” Elwell kijelentette, hogy „a legutolsó dolog, amit tenni szeretnék, az egy dátum meghatározása s annak bekövetkezte, hogy akár a hivatal, akár a közvélemény erre koncentráljon ahelyett, hogy a vizsgálat végeredményét várja meg”.

Szakértők szerint nem volt véletlen a példátlanul széles körű egyeztetés. A típus rettenetesen negatív sajtója miatt nagy szükség lenne arra, hogy az utazóközönség bizalmát visszanyerjék. Ehhez remek eszköz lenne, ha koordináltan, a világon mindenhol, egyszerre engednék vissza a MAX-eket a repülőterekre. Ugyanakkor fontos azt is leszögezni, hogy az FAA, az európai társszervezete, az EASA és minden más ország légügyi hivatala, hatósága önálló döntési joggal rendelkezik – nincs amerikai parancs, csak egyeztetési lehetőség. Ennek megfelelően az EASA döntésétől függ, mikor térhetnek vissza a halkabb repülésükről is ismert 737 MAX-ek Ferihegyre…

Nem mindenki borúlátó: bár az amerikai nagy légitársaságok szinte mindegyike MAX-mentes menetrendet dolgozott már ki július-augusztusra, Oscar Munoz, az egyik legfontosabb 737 MAX-üzemeltető, a United Airlines (flottájában tizennégy MAX 9-essel és további százhetvenegy MAX 9/10-es megrendeléssel) elnök-vezérigazgatója május 22-én, a cég részvényeseinek közgyűlésén optimistább volt. Kijelentette: a United vezetése mind a pilóták, mind az utasok felé külön lépéseket fog tenni, hogy meggyőzze őket: a gép biztonságosan repülhető. Ennek jegyében a társaság első, újraindított MAX-én ő is ott lesz. Ha valakit nem sikerült meggyőzni, akkor az érvényes jeggyel rendelkező utas szabadon és díjmentesen választhat másik olyan járatot úticéljához, ahol nem MAX-ra kell szállnia.

Ezalatt az érintett amerikai légitársaságok már a számológépet verik: a Reuters szerint gépenként 100-150 munkaórát fog felemészteni a Boeing által kidolgozott és az FAA jóváhagyását is elnyerő változtatás. Az American (24 MAX a flottában), a United (14) és a Southwest (34) számításai szerint ebben a szoftverfrissítés mellett a leállítást követő, több hónapos tárolásból fakadó karbantartási munkálatok is benne vannak – de a pilóták átképzése még nem. A Boeing bejelentette: műszaki csapatai készen állnak arra, hogy a leendő „zöld út” esetén a gépek minél hamarabb ismét a forgalomba állhassanak. Ehhez a megfelelő alkatrészeket, segédanyagokat előre, a gépeket jelenleg tároló repülőterekre csoportosítják át, hogy késedelem nélkül megkezdődhessen majd a MAX-flotta újraélesztése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!