Selejtezték az első csuklós Solarist. A lengyel vállalat 1999-ben három változatot is bemutatott az Urbino típuscsaládból: egy tizenkét méteres szólót, egy tizenöt méteres, háromtengelyes hosszított szólót, valamint egy tizennyolc méteres csuklóst. Utóbbit, a proto-Urbino 18-ast 1999. december 20-án vette állományba a gdyniai PKA. A kocsit napra pontosan húsz évvel később, 2019. december 20-án indították utolsó útjára, egy fotós különmenetre. Habár a Solaris kezdetben még csak Neoplan buszokat szerelt készre, saját járműveik a lengyel piacon már több mint másfél évtizede toronymagasan vezetik az eladásokat, sőt, jelenlétük Európa-szerte meghatározó. Magyarországon is több tucat Solaris autó- és trolibusz közlekedik, előbbiek Nyíregyháza, Veszprém és Budapest helyi, valamint Debrecen helyközi forgalmában vesznek részt, utóbbiak szintén a fővárosban dolgoznak.

Húszévnyi közlekedés után selejtezték Lengyelországban az első csuklós Solaris autóbuszt (felső fotó: Lukasz Staniszewski, alsó: Michat Dobras, phototrans.eu)

Ötvenöt éve repül a Blackbird. A világ leggyorsabb, sorozatban gyártott sugárhajtású repülőgépe, az SR-71-es Feketerigó szó szerint utolérhetetlen konstrukció lett: vadászgéppel és rakétákkal sem sikerült lelőni egyetlen példányát sem. A Lockheed híres laboratóriuma, a Skunk Works, és a zseniális tervező, Kelly Johnson által tervezett, tartósan háromszoros hangsebesség felett repülni képes gép 1964. december 22-én emelkedett először a levegőbe, két és fél évvel a hozzá megszólalásig hasonló előd, az A-12 után, melynek eredeti célja kifejezetten a Szovjetunió feletti repülések végrehajtása volt. Az A-12-esből tizenöt, az SR-71-esből harminckettő épült, előbbieket a hatvanas évek végén, utóbbiakat 1990-ben vonták ki a hadrendből.

Autópálya, román módra. Megnyitották az A1-es dél-erdélyi autópálya Marosillye (Ilia) és Holgya (Holdea) közötti 21,1 kilométeres szakaszát. A pályaszakaszon azonban komoly súly- és sebességkorlátozást vezettek be: csak a hét és fél tonnánál könnyebb járművek hajthatnak fel, és mindössze óránként nyolcvan kilométeres sebességgel haladhatnak a járművek. A marosillyei Maros-hídon és a dobrai felüljárón pedig még annyival sem: hatvan kilométer per órás tempó az engedélyezett maximum. Bár a szakasz már augusztusban elkészült, de a romániai közúti infrastruktúrakezelő CNAIR minőségi kifogásokat támasztott, és elutasította az építő spanyol konzorcium által létrehozott szakasz átvételét, majd fel is bontotta a szerződést a kivitelezővel.

Átadták a dél-erdélyi A1-es autópálya Marosillye és Holgya közötti szakaszát, azonban csak komoly súly- és sebességkorlátozásokkal lehet használni a pályát

Új gyűjtőállomásokkal bővült a MOL Bubi. Az Üllői út környékén tizenhárom gyűjtőállomást telepített a BKK az M3-as metró déli szakaszának rekonstrukciója miatti autóbuszos pótlással érintett térségbe. A tizenhárom új gyűjtőállomással és kétszázhuszonöt új bringával már százötvenhat helyszínen 2071 kerékpár várja a használókat. A rendszer bővítésével kapcsolatban a BKK az ügyfelei véleményét is kikérte, emellett piackutatást is végzett. Az új gyűjtőállomások helyszíneinek meghatározásakor ezen vizsgálatok eredményeit is figyelembe vette.

Légiszerencsétlenség Kazahsztánban. December 27-én reggel a kazah Bek Air egyik Fokker 100-asa az Almatiból való felszállás után mindössze tizenkilenc másodperccel magasságot vesztett, majd a földre visszatérve áttört egy betonkerítést és nekiment egy épületnek is. A baleset rossz látási viszonyok között, ködös, hideg időben következett be. A Nur-Szultanba tartó gép fedélzetén százegyen voltak, a balesetben legalább tizenöten meghaltak és legalább hatvanan megsérültek. A tragédiát követően a kazah légügyi hatóság azonnal felfüggesztette a Fokker 100-asok repülését és teljeskörű vizsgálatot rendelt el.

Az Almatiból való emelkedés közben zuhant vissza a kazah Bek Air egyik Fokker 100-asa. A balesetben legalább tizenöten meghaltak (kép forrása: Youtube)

Lesz pénz az összes KISS-re. A MÁV-Start és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) járműbeszerzési támogatásról kötött szerződést december 27-én, mely értelmében vasúttársaság újabb huszonegy kétszintes, nagy kapacitású motorvonatot rendelhet százhatmilliárd forint állami forrásból – 2021-re közel ötvenhatmilliárd forintot, 2022-re pedig több mint ötvenmilliárdot. Az új vonatok a Budapest–Újszász–Szolnok (120a), a Budapest–Székesfehérvár (30a), valamint a Budapest–Győr–Hegyeshalom (1-es) vonalakon fognak közlekedni, így 2022 végétől a főváros körüli vasúvonalakon – a még nem villamosított lajosmizsei (142-es) vonal kivételével – mindenütt korszerű Stadler Flirt és KISS motorvonatok szállítják majd az utasokat.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!