2019-től az amerikai gyártó havonta tizennégy példányt készít és ad át a megrendelőknek a 787-es sorozat különféle altípusaiból, jelentette be a Boeing elnök-vezérigazgatója. Ez lesz a leggyorsabb gyártási ütem, amit szélestörzsű utasszállító valaha is elért; igaz, valamikor, még a sorozatgyártás beindulása előtt a Boeing még havi tizenhat gépes kibocsátásban reménykedett, emlékeztet a Flightglobal, ráadásul akkor még nem is létezett a második gyártósor North Charlestonban.

Jelenleg a havi kibocsátás 11-12 körül van, a gyorsabb ütem pedig azt jelenti, a cég hamarabb szabadul meg az elszabadult fejlesztési költségek (30 milliárd dollár) pénzügyi terheitől, mert gyorsabban kapja meg a gépek árát. Ahogy az ütem fokozódik, úgy lesz maga a gyártási folyamat is hatékonyabb és ezzel a gyártási költségek tovább csökkennek, vagyis példányonként nő a gépeken a nyereség. A felgyorsítás technológiai bázisa, hogy a Boeing az integrátorszerep helyett, amikor azt remélték, hogy teljesen készre szerelt törzs-szekciókat kell csak majd összeillesztenie, mára átvette a beszállítóktól a részegységek összeállításának is a feladatát. Ezzel együtt kérdés, hogy a gyártási ütem növelése a beszállítók felől hogyan teljesíthető, teszi hozzá a szaklap.

Dennis Muilenburg a gép iránti igény növekedésében bízik, miután 2014-ben a megrendelt példányok száma csak negyvenkettő volt, addig 2015-ben kilencvenkilenc, tavaly nyolcvan gépet sikerült eladni, ehhez képest idén, bár még bőven van hátra az évből, már túl van a Dreamliner listája a nyolcvanas számon. Az eddig átadott gépek mennyisége 589, egy a Boeinghoz közelálló forrás szerint szeptember végén várható a hatszázadik leszállítása, ez vagy a British, vagy az Air France gépe lesz, az előbbi a rövidebb 9-es, utóbbi a hosszabb 10-es sorozatból.

A Dreamlinerek közül az első szakaszban a 8-as, a másodikban a 9-es lett a népszerűbb, de várakozások szerint igazából a leghosszabb törzsű 10-es lesz a legkapósabb, amelynek most zajlik a berepülési programja, és amely a légitársaságoknak az A330-300 és a kisebb, 200-as 777-es váltótípusaként jöhet szóba. A variáns már túljutott a tesztek során lerepült 650 órán, és a legközelebb a berepülési programhoz csatlakozó példány már valószínűleg az első szériagép lesz, mégpedig a Singapore Airlines színeiben.

És még egy érdekesség, mondhatni egy fontos szimbolikus fordulópont, a típussal kapcsolatos múltbeli küszködések lezárása: elkelt az utolsó „Rettenetes”.  A Rettenetes vagy Szörnyű Tízek (más források szerint valójában Tizenegyek) azok az első szériás 787-esek voltak, amelyek akkora túlsúllyal kerültek le a gyártósorról, hogy az eredeti megrendelő nem vette át őket: az új technológia bonyodalmainak mementóiként álldogáltak egy lezárt pályarészen az everetti reptéren.

Azóta egyrészt ezeket a gépeket is sorra visszaküldték átalakításra, súlycsökkentésre, másrészt kedvező áron kínálták eladásra őket: el is fogytak végül, vagy légitársaságok vették meg őket, vagy különlegesebb célokra sikerült szolgálatba állítani, a Rettenetesek egyike immár nem rettenetes állapotban, hanem nagyon is szépen kívül-belül csinosítva lett a mexikói elnök különgépe. A most eladott utolsó Rettenetes az RTX holding tulajdona lesz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!