A British hat használt A380-ast venne, és: óriásgép mint égi kaszinó?

iho   ·   2019.06.27. 12:00
cim

24 éves Boeing 777-eseket von ki a flottájából 2020 végére a British Airways, konkrétan három gépről van szó a Triple Seven sorozat legrégebbi verziójából, a „sima” 200-asból. Ezek a gépek egyfelől London és New York JFK és Boston, valamint London és Dubai illetve Bahrein között repültek.

A most nyugdíjra ítélt 777-200-asokon túl ugyanakkor a légitársaság 43 példányt üzemeltet a nagy hatótávolságú 200ER-verzióból, és tizenkettőt a hosszabb törzsű 777-300ER-ek közül.

Ami már korábban is ismert volt, de a jelek szerint továbbra is szerepel a British kívánságlistáján, az az ultranagy kapacitású utasszállítók gépparkjának bővítése, méghozzá használt A380-asokkal. A típus gyártásának lezárásáról idén született meg az Airbus döntése, miután új példányokra évek óta nem futott be fix rendelés, és a legnagyobb üzemeltető Emirates is bejelentette, nem tart igényt az összes, korábban lekötött példányra. A British azonban korábban is jelezte, szüksége lenne néhány plusz A380-asra, de a légitársaság feltehetően nem akar gépenként 400 millió dollárnál is többet beruházni, viszont örülne a minél olcsóbban beszerezhető használt példányoknak.

Willie Walsh, a Britisht is magába foglaló IAG-csoport vezetője friss nyilatkozatában egészen pontosan hat A380-as beszerzését emlegette - „amennyiben megfelelő az ár”. A legnagyobb probléma Walsh szerint az, hogy igen költséges a gépek belső átalakítása, nyilván ez az, amiért magát a használt gépet a BA csakis nyomott áron lenne hajlandó megvásárolni.

Egyébként a társaság jelenleg 34 Boeing 747-ese mellett tizenkét A380-ast tart forgalomban, a szélestörzsű állomány ezeken kívül 29 Dreamlinert számlál a 8-as és a 9-es változatból. Viszont a rendelési lista is igen impozáns: a British Airways 18 Airbus A350-est állít forgalomba a legnagyobb, 1000-es változatból, tizennyolcat a 777-es új változatából, amelynek prototípusa egyelőre a gurulópróbáknál tart, és tizenkettőt a leghosszabb törzsű, 10-es Dreamlinerből.

Amióta megszületett a döntés az A380-as sorsáról és különösen mióta a legrégebben forgalomba állt példányokat a Singapore Airlines kivonta a forgalomból, hogy helyükre a már korábban megvásárolt friss példányok kerüljenek, tovább tart a repülősajtóban a latolgatás, hogyan alakul vajon ezeknek az óriásoknak a másodlagos piaca. Egyelőre csak egy-két gép került új üzemeltetőhöz, és akadt, amit szétbontottak. Szó esett muzulmán zarándok-járatok repüléséről is. Most azonban egy egészen meglepő lehetőségről ad hírt a Flightglobal: a Távol-Keleten netántán égi kaszinókként alkalmazhatják a hatalmas kétszintes utasszállítókat.

A gyártó saját óriásgépe: ezt lehetne játékbarlangként repültetni?

A jeles aviatika portál szerint az Airbus már előzetes tárgyalásokat folytat meg nem nevezett partnerekkel arról, hogy egy gépet Makaóban állítsanak szolgálatba, a városban, amit Kelet-Ázsia Las Vegasaként is emlegetnek. A szerencsejáték-ipar rendkívül kiterjedt Malajziában, a Fülöp-szigeteken és Dél-Koreában, miközben Szingapúrban negyven évig tartó tilalom után jövőre nyílhat meg az első kaszinó, viszont Kínában továbbra is tiltottak az efféle intézmények, miközben hatalmas lenne az emberek igénye erre a „szolgáltatásra”.

Nos ezt a helyzetet lehetne legalábbis részlegesen megoldani azzal, ha beállítanák az égi kaszinót. A hasonló megoldás már létezik olyan szerencsejáték-hajókkal, amelyek például Hong Kongból futnak ki, hogy aztán nemzetközi vizeken beindulhasson a játék a fedélzeten. Hasonlóképp egy megfelelően berendezett óriásgép még regényesebb környezetet nyújthat, ha – megint csak nyilván már nemzetközi légtérben – a gigantikus fedélzeteken megkezdődhet a kaszinózás. (Viszont mennyivel hamarabb érhet el egy repülőgép nemzetközi légteret, mint egy hajó nemzetközi vizeket...)

A Flightgloba információja szerint – és nyilván a kaszinó-óriások előjátékaként – az Airbus ugyancsak tárgyal egy kaszinó-üzemeltetővel arról, hogy Makaó és Las Vegas között VIP chartereket indítson a gazdag szerencsejátékosoknak: a gép típusáról konkrétan még nem volt hír, de mint ismert, a gyártónak van néhány saját A380-asa, amit ugyan megint csak elég komoly költséggel, de berendezhet luxus-játékbarlangnak.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek