A tavalyi évhez hasonlóan idén is Credo autóbuszok beszerzésével újították meg a hazai helyközi járműállományt, ugyanakkor alig használt és vadonatúj távolsági autóbuszok is érkeztek, vezetőváltás a Volánbusznál, illetve eltűnnek a King Longok.

Több, mint kétszáz Credo

Az év elején kezdte meg a győri székhelyű Kravtex Kft. az újabb száz vadonatúj autóbusz leszállítását a Volán Buszpark Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-nek, teljesítve ezzel a nyertes ajánlat ot (PPH-551 és PPH-650 között). Idén februártól

  • a kecskeméti székhelyű DAKK húsz Credo Econell 12;
  • a kaposvári DDKK szintén húsz Credo Econell 12;
  • a szombathelyi központú ÉNYKK huszonkettő Credo Econell 12, illetve tizenhárom Credo Inovell 12;
  • a szolnoki székhelyű KMKK tíz Credo Inovell 12;
  • végül a tatabányai KNYKK tíz Econell 12, illetve öt Inovell 12 típusú autóbusszal

fiatalította állományát.

Egy fehérvári Econell az idei első százas Credo átadásból (a képre kattintva galéria nyílik a szerző fotóiból)

A következő leszállítás a nyáron közzétett Volán Buszpark-tender teljesítésével történt, októbertől százhúsz Credo Econell 12-es típusú autóbuszt adtak át (RDB-551 és RDB-670 között), amelyből 100 sárga a Volánbuszhoz, 20 fehér pedig a DAKK-hoz érkezett.

Egy békéscsabai Credo Econell az idei második, 120 autóbuszból álló leszállításból. A békéscsabai üzemegység hosszú idő után kapott vadonatúj autóbuszokat

A helyközi forgalmat érintő buszpark-fejlesztés részeként idén használt csuklósok is forgalomba álltak. A főváros környékén tizenkét, 2007-es és 2008-as évjáratú, német közlekedési társaságoktól beszerzett Volvo 7700 típusjelzésű autóbusz állt forgalomba (PSD-113 és PSD-124 között), illetve tíz csuklós Mercedes Citaro érkezett az ÉMKK miskolci üzemegységéhez (PSD-125 és PSD-134 között).

A tíz csuklós Mercedes Citaro egyike a miskolci autóbusz állomáson (Bódi Balázs felvétele)

Új buszok a távolsági járatokon

Tél végére érkezett harminc, Volvo 9700-as távolsági kivitelű autóbusz a Volán Buszpark Kft. beszerzéséből (PRF-920 és PRF-949 között). Az egy éves autóbuszok korábban egy litván társaság üzemeltette, a Magyarországra érkezett autóbuszok közül négyet a DAKK vett állományba és állított forgalomba a soproni, győri, miskolci járatokon. A közép-magyarországi KMKK gyöngyösi, egri, hatvani, salgótarjáni, szolnoki, tiszafüredi egységei is kaptak az új autóbuszokból, amelyek leginkább autópályás távolsági járatokon közlekednek a budapesti Stadion buszpályaudvarhoz. A maradék tizenhat autóbuszt a Volánbusz vette állományba, a népligeti buszpályaudvarról induló távolsági járatokon álltak forgalomba, de jutott a Flixbus hálózatba adott nemzetközi járatokra is, amely autóbuszokat ennek megfelelően arculatosították is.

A Flixbus nemzetközi hálózatában közlekedő volánbuszos Volvók arculatos megjelenést kaptak

A távolsági buszközlekedés járműparkjának fejlesztésére végül idén ősszel harmincegy tempo 100 közlekedésre alkalmas emelt komfortfokozatú, háromtengelyes Neoplan Tourliner autóbuszt adott át az MAN Dunaharaszti telepén (PZW-151 és PZW-181 között), amelyből tizenötöt a Volánbusz; ötöt a KMKK (három busz a Salgótarján–Budapest, kettő az Eger–Budapest járatokra került), ötöt a DDKK (kaposvári, pécsi – amelyet a győri járatra osztottak be –, barcsi és bonyhádi egységek kaptak), hatot pedig az ÉNYKK vett állományba.

Vadonatúj háromtengelyes Neoplan Tourliner a salgótarjáni járaton. Az új autóbuszokból a KMKK három, a Volánbusz ötöt biztosít az óránként induló járatokra

Volánbusznál történt

A fővárosi közlekedési társaság idei éve rengeteg eseményt tartogatott. A társaság vezérigazgatói posztjára a MÁV-tól távozó Dávid Ilona érkezett, aki a kecskeméti székhelyű DAKK vezetői feladatainak átvételével együtt Fekete Antalt váltotta. Az új vezető első intézkedései a korábbi alvállalkozói hálózat átalakítását hozták. A T&J Buszprojekt után a Color Tours Kft. szerződését is felbontották, az autóbuszokat a továbbiakban a Volánbusz üzemeltette, egyedüli szolgáltató partnerként az M6LOG Kft. szerződése maradt érvényben. Az idén tíz éves King Long flotta lecserélése is új lendületet vett, a váci és fóti üzemegységeknek negyven VDL-Berkhof Ambassador szóló autóbuszt szereztek be (az ötvenes járműparkból tízet a DAKK kecskeméti egysége kapott meg), illetve szeptember 1-jétől megkezdték a járművek lecserélését a zsámbéki és kelenföldi járatokon is.

A negyven VDL-Ambassador egyike az Árpád hídról induló járaton. A pilisi térség mellett a fóti és váci üzemegységek kaptak a használt autóbuszokból

A King Longokból álló buszparkot ősszel szintén tíz éves, de jobb állapotú MAN EL283 típusú autóbuszok váltották, amelyek a holland Connexion és R-NET üzemeltetőktől érkeztek. Számuk már megközelíti a hatvanat. Az év végére megérkező száz Credo Econell is King Longokat vált, elsősorban a gödöllői térségben, illetve a Stadion buszpályaudvar járatain. De megjelentek az új autóbuszok a váci, mogyoródi, dunakeszi térségében is, illetve újdonságként a kisbéri járaton is.

King Longok helyett MAN autóbuszok vették át az uralmat a Széna térről induló járatokon

A korábban BKK vonalakon közlekedő hibrid Volvo 7900-asok húsvét után a Volánbusz állományában tértek vissza, igaz a belvárosi járatok helyett az agglomerációs vonalakra, a felszabaduló dízel Volvo 7900-asokat az érdi és szigethalmi térségekbe csoportosították át, így négy éves autóbuszokkal sikerült az idősebb járműveket lecserélni.

Egykoron BKK agglomerációs járatain közlekedő Volvo 7900-as besárgítva a csepeli Vermes Miklós utcai végállomáson. A szigethalmi buszokon teljes egészében sárgára matricázott, vagy homolkfali sárgítással jelzik, hogy azok nem a 38-as vonalcsoport BKK-s járatain közlekednek

Pályafutásukat befejezték

A kétszázhúsz Credo, valamint a helyközi és távolsági flottába érkező járműveknek köszönhetően további öreg autóbuszokat vonhattak ki a forgalomból a közlekedési központok. Közlekedéstörténeti szempontból a Volánbusz egyedülálló, Ikarus 438-as típusú csuklósát sikerült megmenteni, a Közlekedési Múzeum gyűjteményét gyarapítja. Ugyanakkor befejezték pályafutásukat a Volánbusz Rába Contact 092, Ikarus E94, illetve a klasszikus volános és ráncajtós kivitelű Ikarus 280-as típusok. Az idei év végével megszűnik a veszprémi helyijáratú autóbusz-közlekedésben szolgáltató ÉNYKK szerződése, így újabb magyarországi nagyváros búcsúzik az Ikarusoktól. Ezenkívül országosan is több 200-as sorozatú Ikarust állítottak le, de jelentősen lecsökkent a 400-as sorozatúak állománya is.

Az utolsó Csongrád megyei Ikarus 415-ösök egyike, a típus mára elköszönt a dél-alföldi megyétől

A 2019-es évre is több tenderkiírás is tartogat majd további autóbuszokat: negyvenhárom távolsági, tempo 100-as kategóriájú autóbusz, huszonöt új, normál padlós kéttengelyes, továbbá ötven városi alacsonypadlós, legújabb kivitelű Mercedes Conecto autóbusz érkezése várható. Változások várhatók a Volánbusz járműparkjában is: több autóbuszt lejáró bérleti szerződésük miatt visszaadnak, de több, vadonatúj Setra típusú autóbusz jövőbeni érkezéséről is hallhattunk híreket. Nem talált új gazdát húsz, a DAKK állományából kivezetett Volvo 8900-as típusú helyközi kivitelű autóbusz sem (MXU-901, 902, 903, 904, 905, 919, 920, 927, 928, 929, 930, 931, 932, 933, 940, 941, 942, 943, 944 és NOK-002), amelyek egyelőre a cinkotai Volvo telephelyen várják az újabb tender kiírását, ugyanakkor érdemes lesz figyelni a DAKK Tourismóinak és további kifutó bérleti szerződéses autóbuszok további sorsának alakulását is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!