A magyarepitok.hu-portálon megjelent hírből kiderül, három ajánlat érkezett a projekt kivitelezésére:

Az Új Főnix konzorciumban a Strabag Építő Kft., a Strabag Általános Építő Kft. és a Hunép Universal Építőipari Zrt.;
az SDDM konzorciumban a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. és a Metrostav a.s. pályázott;
a Swietelsky Magyarország Kft. pedig egyedüli pályázóként tett ajánlatot.

A súlyokkal szorzott értékelési pontszámok összegei alapján az SDDM Konzorcium 6.576, a Swietelsky 7.468,4 pontot gyűjtött, míg a legmagasabbra az Új Főnix konzorcium ajánlata 10.000 pontot ért. Az összegzés ennek megfelelően a Strabag és a Hunép alkotta konzorciumot jelöli meg nyertes ajánlattevőként, nettó 34,359 milliárd forintos ellenszolgáltatási összeggel.

Ahogy az széles körben ismert a beruházásban egy összesen 42 ezer négyzetméteres épületegyüttes jön létre a jelenlegi debreceni Nagyállomásnál. Az új csomópont egyesíti a vasúti, helyi és helyközi busz-, valamint egyéb helyi közösségi közlekedési útvonalakat.

Az intermodális központ az égből hullik alá Debrecen városára (forrás: epiteszforum.hu)

Az állomásnál elhaladó 4-es főút forgalma a felszín alá kerül. A nyertes építészeti tervpályázat alapján készült tervek szerint többek közt létrejön egy 12 ezer négyzetméteres felszín alatti buszpályaudvar, egy új villamosvégállomás, egy parkolóház, egy 3 ezer négyzetméteres acél tartószerkezetű üvegtető, valamint egy többszintes irodaház.

A beruházást sokan, sok fórumon kritizálták. A kritikákban közös érv a beruházás ellen, hogy az ilyen gigantikus, egy pontra koncentráló beavatkozások növelik a közösségi közlekedés rendszerében ma is meglévő, súlyos fejlettségi különbségeket, szerényebb méretű fejlesztésekkel több ponton, több használót elérve, a rendszer egészének színvonalát emelve lenne érdemes beavatkozni.

A tervezett intermodális központ ugyanakkor nem javítja a vasúti szolgáltatatás jobb betagozódását a debreceni városszövetbe, az állomás ugyanúgy a város peremén marad és a vasútvonal települést elvágó hatása sem mérséklődik, átjárhatósága nem javul. Továbbá nem világos az sem, hogy az intermodális csomópont létrehozására elnyert támogatásból milyen indok alapján épül irodaház – még akkor is, ha az a csomópont épületegyüttesének része.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!