A felföldi szép nagy rónaságon

Tevan Imre   ·   2013.04.06. 12:30
IMG_6839

Lednicróna (Lednické Rovne) nevének utótagja csak a hasonlóan hangzó és ugyancsak sík jelentésű szlovák rovne magyarításaként került az előző századfordulón a térképre, de valóban az azon a tájon, Trencsén környékén ritkaságnak számító viszonylagosan sík területen terül el, ha ez a sík nem is alföldi rónaság. Nem más ugyanis, mint a Vág közvetlen, nem túl tágas völgye.

Horóc (Horovce) irányából Dulóújfalu (Dulov) felé<br />(a képre kattintva galéria nyílik a szerző fotóiból)

Ezért viszonylag egyszerű és egyenes vonalvezetéssel épülhetett ide 1910-re helyi érdekű vasútvonal a Hőlak (nota bene: 1899-ig ez is Trencsén-Tepla néven futott, szlovákul Trenčianska Teplá) állomásáról a Vlára szoroson Morvaország (Csehország, ha úgy tetszik, akkor Ausztria) felé vezetett vasút Nemsó (Nemšová, mondani sem kell, hogy 1899-ig magyarul is Nemsova) állomásától.

Háttérben a Kis-Fátra csúcsai

Ha a vonal vasútfotósszempontból nem is túl látványos, a völgyet mindkét oldalról határoló nagy hegyek (Fehér-Kárpátok az egyik oldalról, Strázsa-hegység és Kis-Fátra a másikról) szép hátteret adnak szerencsés esetben. Felvételkészítésre március 23-án az ide szervezett nosztalgia-különvonat adott alkalmat. Merthogy menetrend szerinti személyszállítás a 2003-as nagy szlovák vonalbezárás óta nincs itt. (Tehervonatokat most is látni.)

Poroszka (Pruské) volt a vonal legjelentősebb köztes állomása

A Hurvínek becenevű 131-es motorkocsi és a Blm pótkocsi kétszer tette meg oda-vissza a Nemsó-Lednicróna távot, így a vasútbarátoknak kívülről és belülről is módjuk volt követni útjukat.

A vonal menetrendje az 1976/77-es cshszlovák menetrendkönyvből

Mint a szlovák nosztalgiamenetek listájáról látható, a tervek szerint július 28-án újra bejárható a vasút.

Körüljárás Lednicrónán

Kapcsolódó hírek