A Flirt öt éve Magyarországon

iho/vasút   ·   2012.04.05. 07:00
00

Azóta, hogy az első szerelvény szolgálatba lépett a Budapest-Déli pályaudvar–Pusztaszabolcs–Dunaújváros vasútvonalon, az eltelt öt év mindenképp igazolta a gyártó és az üzemeltető MÁV (később MÁV-Start) várakozásait. A kétszer harminc vonat Budapest agglomerációs forgalmán (Székesfehérvár, Pusztaszabolcs, Dunaújváros, Tatabánya, Hatvan) kívül hétvégén Egerbe, Celldömölkre is eljutott. Nyáron a Balaton déli partján egészen Fonyódig elkalandoztak a motorvonatok.

A beszerzés megkezdésével egy időben épült fel Pusztaszabolcson a javítóbázis, később Szolnokon az összeszerelő üzem, ahol hét MÁV-Start vonat is készült.

A szolnoki gyártócsarnok<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(Tevan Imre felvételei)

A MÁV statisztikái szerint a Flirtök forgalomba állításával azokon a vonalakon megállt az utasszám csökkenése, az elővárosokban öt-hat százalékos növekedést is tapasztaltak. Mindemellett a V43-assal vontatott ingaszerelvényekhez képest (a statisztika a 2011-es, 25 forintos kilowattóránkénti árral számolt) az ötéves üzem alatt hétmilliárd forint megtakarítást hoztak a MÁV-nak. A járművek energiatakarékossága más korszerű műszaki megoldások mellett az energia-visszatápláló fékezésnek köszönhető: 120 kilométer per órás tempóról légfék használata nélkül, csupán üzemi fékkel képesek megállni.

A Stadlernek az alkalomra kiadott közleményéből kiderül, csak az energiamegtakarítás napi ötmillió forintot hoz a MÁV-Startnak, vagyis évente egy Flirt árát vissza is hozza a flotta.

A svájci vasút fogalma nemcsak a Stadlerrel, hanem a korszerű ütemes menetrendi rendszerrel is összekapcsolódik. Nem véletlen, hogy a Flirtök az ütemes menetrend teljesítése, illetve a késések behozása szempontjából kulcsfontosságú menetdinamikában is igen jól teljesítenek. Az 1,2 méter per szekundumnégyzetes gyorsítóképesség (amellyel a motorvonatok annak idején fölfelé kilógtak a megvételükre kiírt közbeszerzési tender értékelendő paramétereiből) lehetővé teszi, hogy 28 másodperc alatt gyorsuljanak százas tempóra.

Üzembe helyezésük óta a hatvan motorvonat összesen negyvenmillió kilométert futott, a csúcstartó a 006-os pályaszámú, közel egymillió kilométeres teljesítménnyel. A rendelkezésre állás a szerződésben elvárt 94 százalékos arány fölött maradt mindvégig.

Félkész egységek a csarnokban

Az első Flirt motorvonatokat a svájci SBB kapta még 2004-ben (Magyarországon is járt egy bemutatópéldány), az azóta legyártott 718 motorvonat Svájcon és Magyarországon kívül Németországban, Ausztriában, Franciaországban, Norvégiában, Olaszországban, Lengyelországban, Algériában, Fehéroroszországban, Észtországban, Csehországban fut. A március 30-án lezárult közbeszerzés végeredménye szerint a GYSEV is vásárol négy, a MÁV-Startéhoz hasonló négyrészes motorvonatot, a szerződés megkötése április 9. után várható.

A Stadler csoport biztosan megvetette a lábát Magyarországon, a pusztaszabolcsi karbantartó központ Európában az egyik leghatékonyabb, és referenciaüzemnek is számít, a hetven motorvonattal (a konkurens Bombardier Talentjeinek karbantartását is itt végzik) kapcsolatos napi tevékenységeket mindössze harmincöt ember végzi.

Az Indóház magazin áprilisi számában is olvashatnak a Flirtök öt évéről.

Kapcsolódó hírek