Új fejlemények:

Az EgyptAir jelentése szerint a mentőalakulatok fogják a gép vészjeladójának (ELT, Emergency Locator Transmitter) jeleit, ez az a berendezés, amely saját akkumulátorról automatikusan is működésbe lép, ha a repülőgépet erős túlterhelés éri. Ez pedig azt jelentheti, hogy a gép roncsait megtalálhatják és felszínre hozhatják, a rögzítőkkel együtt, tehát kideríthető lesz, mi okozta a zuhanást. (Gyanítható, hogy a társaság közlését értették félre a hírügynökségek, amikor a a pilótáktól származó vészjelzésről beszéltek: nem a személyzet, hanem az ELT jelzéséről lehet szó.)

Az Airbus készen áll arra, hogy technikai segítséget adjon a vizsgálathoz, hangzik a gyártó tíz óra körül kiadott közleménye. A 2088-as gyártási számú gép 48 ezer repült órát teljesített IAE V-2500-as hajtóművekkel.

Az EgyptAir alelnöke a CNN-nek elmondta, a gép fedélzetén nem volt „speciális” rakomány, veszélyes anyag. A társaság legutóbbi információi szerint a személyzet mégis küldött vészjelzést, de ennek természetéről egyelőre nincs hír. Az alelnök szerint a gépen lévő személyek száma 66 volt, az első kutatógépek már ott vannak a gép eltűnésének feltételezett helyszíne felett, de még nem jelentettek roncsokat a vízen.

A görög meteorológiai szolgálat szerint a gép eltűnésének idején és körzetében tökéletes volt az idő, nem volt erős szél és nem volt felhőzet.

Korábban írtuk:

Eltűnt a radarernyőről csütörtök hajnalban az EgyptAir egyiptomi légitársaság Párizsból Kairóba tartó MS804-es járata a Földközi-tenger fölött. A repülőgép 69 emberrel, 59 utassal és 10 fős személyzettel a fedélzetén szerdán 23.09 órakor szállt fel Párizsból, és kairói idő szerint 2.45 órakor veszett nyoma.

A légitársaság először azt a tájékoztatást adta, hogy a repülő mintegy 80 mérföldre, nagyjából 10 percre az egyiptomi légtértől tűnt el, majd ezt pontosítva azt írta: a repülőgép 10 mérföldet tett meg Egyiptom légterében mielőtt eltűnt. A repülő 37 000 láb, körülbelül 11 300 méter magasan repült, amikor nyoma veszett.

A flightradar24.com járatkövető honlap adatai szerint az eltűnt repülő egy 2003-ban gyártott Airbus A320-as, utolsó ismert helyzete pedig a Földközi-tenger fölött volt. A honlap adatai megerősítik, hogy a gép 37 000 láb magasan repült. Utolsó ismert sebessége 534 csomó, ami körülbelül 990 kilométer óránként.

(Flightradar24.com)

A légitársaság azt írta, hogy a mentő és kutató egységek már elindultak, hogy kiderítsék, mi történt az eltűnt repülővel.

Az eddigi adatok szerint a gép személyzete nem adott vészjelzést „egyszerűen eltűnt”. A személyzetnek az egyiptomi légtér elérése előtt kellett volna bejelentkeznie az egyiptomi légiforgalmi irányításnak,de erre sem került sor. A CNN eddig azt emelte ki, hogy az adott körzetben nem voltak viharok, nem volt repülést bármilyen mód veszélyeztető időjárási tényező.

Az SU-GCC lajstromjelű gép egy A320-as volt, 2003-ban vette át újonnan a légitársaság. A kéttagú személyzetből a kapitány 6275, a másodpilóta 2766 órányi repült idővel rendelkezett, a kapitány több, mint kétezer óráőt teljesített a típuson.

Az esemény kapcsán a  nemzetkozi sajtó több más korábbi esetre emlékeztetett: egyrészt az egyiptomi Sarm-es-Sejkből felszállt A321-es lezuhanására a Sinai-félszigeten, amelyről eddig csak az orosz hatóságok állítják biztosan, hogy merénylet következtében pusztlt el a gép.

(fotó: Alan Cracknell, planefinder.net)

A társaság SU-GCB lajstromjelű A320-asát idén márciusban egy egyiptomi férfi kényszerítette az Alexandria-Kairó járat repülése során Ciprusra, ahol kiderült, hogy a gépeltérítőnél valójában nincs robbanóanyag, és az incidens az illető volt felesége miatt történt. Az AP hírügynökség az EgyptAir 767-esének lezuhanását is felidézi, amit az amerikai vizsgálat szerint az egyik pilóta öngyilkossága okozott, az egyiptomi hatóságok ezt a mai napig nem ismerik el.

A szakmai közvélemény inkább két olyan esetet említ, amelynek során utazómagasságról tűnt el illetve zuhant le egy-egy repülőgép: a Malaysia 777-eséből a mai napig is csak néhány roncsdarab került elő, az Air Asia Indonesia A320-asa 2014-ben a Jáva-tengerbe zuhant, mint a vizsgálat kiderítette, a karbantartási problémák és a személyzet ténykedése is hozzájárult akkor a katasztrófához, a lekapcsolt repülésvezérlő rendszerek mellett a pilóták nem tudták megfelelően kézzel irányítani a gépet, az átesett és a tengerbe csapódott.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!