Hogy a hetvenes évektől közlekedő, Csehországban 810/809-es sorozatú motorkocsik halhatatlanok, arról nemrég adtunk hírt portálunkon. A Cseh Vasutak úgy döntöttek, hogy a flottájukban lévő „studenkákat” továbbra se selejtezik le, hanem inkább felújítják. Sőt át is nevezik őket. Mivel a regionális pályákon közlekedő vasúti járműveket a csehek egy ideje egységesen valamilyen állatnévvel illetik (RegioPanter, RegioShark, RegioSpider), ezért adott, hogy a jelenlegi felújítást követően a modern bézék (ha lehet ilyet mondani) is új márkanévvel gördüljenek ki a járműjavítóból. A nevük ezentúl RegioMouse lesz, amit mi magyarok frappánsan csak Mezei Egérnek fordíthatunk.

Egy kipofozott cseh bézé utastere - ez még nem a most felújítandó flotta képviselője<br>(fotók: a szerző)

A Cseh Vasutaknak még mindig több mint kétszáz 810-es 809-es sorozatú bézéje van, annak ellenére, hogy nagyon sokat már Regionovára építettek át, vagy magánvasutakhoz kerültek. A cseh „lokálkák”, azaz a regionális jelentőségű vasútvonalak szinte elengedhetetlen kelléke már több mint negyven éve ez a zseniális motorvonat, amit vannak akik imádnak, s vannak, akik utálnak. Életük során sok ragadványnevet vettek fel, ezek között vannak kedves és aranyos becenevek is, mint az Orchestrion vagy Skleník (Üvegház), a csúfneveket a nyomdafesték nem igazán bírja…

Egy még nem Najbrt-színekben lévő 810-es

A cseh bézéket a Cseh Vasutak 2012 óta újítja fel fokozatosan, eddig hatvanhét 810-es sorozatú és tizenhét 809-es sorozatú studenkát újítottak fel. A modernizálás során a motorvonatok új, kényelmesebb, magasabb és kárpitozott üléseket, új WC-t, hatékonyabb fűtést, lehúzható ablakokat és többcélú teret is kapnak. Az egyik felújított kocsiba kipróbálták a vákuumos WC telepítését is. A felújítás során az eredeti Liaz motorokat hatékonyabb és üzemanyag-takarékosabb Tedom TD152 típusú motorra cserélik. A vasúttársaság szóvivője szerint az sem kizárt, hogy a jövőben még klímaberendezés, wifi és elektromos csatlakozók is helyet kapjanak a vonatokon. Ez azonban attól függ, hogy lesz-e igény ezekre a motorvonatokra a jövőben is. A Cseh Vasutaknak jelenleg 219 810-es sorozatú és 26 809-es sorozatú bézéje üzemképes még.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!