Idén június 15-én és 16-án ad otthont az Európai Kerti Vasutak Találkozójának a Vasúttörténeti Park. A rendezvény minden évben egyre nagyobb népszerűségnek örvend a vendégek, főleg a gyermekek körében, ugyanis dízel- és gőzmozdonyok kicsinyített másolatai vonulnak fel a hét és negyed colos sínpályán.

Idén tizenharmadik alkalommal gyűlnek össze Európa kisvasútjai a Vasúttörténeti Parkban (fotó: Magyar Vasúttörténeti Park)

A Vasúttörténeti Park első igazi nagy projektje a kerti vasút megépítése volt. Az ötletet egy nemzetközi kitekintés adta, hiszen több szomszédos ország, köztük az ausztriai Strasshofban található Das Heizhaus Museum (Fűtőházmúzeum) is rendelkezik kerti vasúttal. Egy ausztriai tanulmányút és egy hosszabb tervezési folyamat után a Vasúttörténeti Park is belevágott egy saját kisvasút megépítésének. A tényleges terepmunka 2006. április 24-én kezdődött meg nehéz munkagépek és emberi erő bevonásával. Augusztus közepére elkészült a 358 méteres pálya. Próbaúti szerelvényén a kerti vasutat építő interaktív csoport tagjai utaztak elsőként, hiszen tesztelniük kellett a pályát, hogy a legnagyobb biztonsággal közlekedhessenek rajta az utasokat szállító vonatok. A következő években folyamatos zajlottak a fejlesztések: 2010 és 2015 között elkészült az új, 644 méter hosszú szakasz, a „nagykör”, két műtárggyal, egy tíz méter hosszú Y-alagúttal, és a kerti tavon átívelő hegesztett acél szerkezetű vasúti híddal.

A kerti vasút első járműve a 203,001-es pályaszámú, működőképes gőzmozdonymodell volt, amelyet Prause Gyula öntőminta-készítő asztalosmester örököseitől vásárolt meg a Vasúttörténeti Park. 2008-ban mutatkozott be egy új mozdony, a kerti vasút műhelyében épült M44-es Bobó, illetve 2013-ban a Vasúttörténeti Park adományozás révén megvásárolta a MÁV 394-es sorozatú, keskenynyomközű gőzmozdonyának 1:4-es méretarányú működőképes modelljét, a „Szilvi” becenévre hallgató kismozdonyt, ami azóta is a rendezvények egyik főszereplője.

A kerti vasút megnyitásának évében felmerült az az ötlet, hogy megrendezzék az európai kerti vasutak nemzetközi seregszemléjét. Az elgondolást tett követte, így 2006-ban magyar, osztrák, valamint német vendég mozdonyokkal megrendezték az első találkozót. Az elmúlt tizenhárom évben számos európai ország és egyesület képviseltette magát a fesztiválon. Idén szlovén, horvát és német résztvevők dízel-, elektromos-, és gőzmozdonyainak kicsinyített másait lehet megcsodálni, ahogy felvonulnak az apró sínpályán. Természetesen a kismozdonyok mellett a Park interaktív szolgáltatásait is kipróbálhatóak, így a látogatók utazhatnak nagy gőzmozdonyon, lóvasúton, sínautóban, vagy akár a hajtányon.

További információk a Vasúttörténeti Park honlapján.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!