A jég repülői: hasraszállt az egyik Commando

iho   ·   2015.09.27. 13:45
cim

A Jég repülői című filmsorozatnak köszönhetően Magyarországon is jól ismert a különleges légitársaság, amely Kanada északnyugati részén, a sarkkör zónájában fekvő települések közötti repülésekkel vívott ki elismerést világszerte.

A cég rendkívül nehéz körülmények között dolgozik, túlnyomórészt oldtimer kategóriájú légcsavaros gépekkel. Főképp DC-3-as (C-47-es) kétmotorosokkal operál, de flottájához tartoznak a négymotoros DC-4-esek, a négyhajtóműves L-188-as Electrák, illetve a még ritkább, a DC-3-asnál nagyobb, de ugyancsak két csillagmotorral repülő farokkerekes Curtiss C-46 Commando típusú szállítógépek, ezek egyikével kellett kényszerleszállnia a négyfős személyzetnek.

A gép eredetileg a Yellowknife–Norman Wells-útvonalat repülte, áruval megrakva, de technikai hiba miatt letért az útvonalról Deline felé. A kanadai közlekedésbiztonsági szervezet annyit közölt, hogy az egyik motorral volt probléma, és hogy a gép behúzott futókkal hasraszállt. A fedélzetén lévő négy ember sérülések nélkül úszta meg a kényszerleszállást. A gép állapotáról egyelőre nincs információ.

A cég weboldalán olvasható, hogy a Buffalo Airways két ilyen típusú gépet üzemeltet, mindkettőt 1945-ben gyártották. Ha nem cargofeladattal repül, akkor negyven utast szállíthat magasabban és gyorsabban, mint a DC-3-as, egyebek mellett emlékezetes bevetése volt a típusnak a burmai invázió idején India és Kína között, a Himalája fölött fenntartott légihíd, amellyel a Kínában harcoló csapatoknak sikerült utánpótlást szállítani. A gépet erre a rendkívüli feladatra az is alkalmassá tette, hogy a „double-bubble” kettős törzselrendezés mellett a felső részt túlnyomásossá alakították.

A világháború és a koreai háború után feleslegessé vált példányokat a polgári légiforgalomban és elsősorban teherszállító feladatkörben hasznosították. A Buffalo gépei a portál szerint korábban még olyan légitársaságoknál is üzemeltek, mint a Lufthansa, és egykor mindketten a Trans Continental flottájához tartoztak.

A típusból több mint 3100 példány készült, de nagyobb terhelhetősége és jóval nagyobb hatótávolsága ellenére hamar kikopott az utasforgalomból, elsősorban a DC-3-asokhoz képest rendkívül magas karbantartási igénye miatt.

Az alábbi felvételen a gépek egyikének felszállását élvezhetjük Norman Wellsből, külön érdemes felfigyelni a gép elképesztő és sokaknak nosztalgikus élményt nyújtó hangjára, ahogy a kétsoros, 18 hengeres, egyenként 2000 lóerős Pratt & Whitney R-2800-as motorok muzsikálnak.

A Buffalo matuzsálemei közül legutóbbi egy DC-3-as 2013-ban kellett, hogy kényszerleszálljon motortűz következtében Yellowknife reptere környékén. A kanadai közlekedésbiztonsági testület vizsgálata szerint a gép több mint 500 kilóval túl volt terhelve, a személyzet nem mérte le, csak megbecsülte az utasok és a poggyászuk súlyát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.