Többféle időperspektívájú fejlesztésről beszélt Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója pénteki sajtótájékoztatóján a Keletiben. Az alkalmat az adta, hogy a pályaudvar kéthetes teljes lezárásával járó munkálatok a végéhez közelednek, hétfőtől újra járnak a vonatok, kivéve persze azokat, amelyek a Rákos és Hatvan közötti teljes vágányzáras pályarekonstrukció miatt még nélkülözni kell június 2-áig.

Amíg a Keleti nem fogad és indít vonatokat, a járatokat át kellett csoportosítani. A kényszer szülte egyik ilyen megoldás a Pécel és Piliscsaba közötti közvetlen összeköttetés, amely akár egy újabb S-Bahn-viszonylat próbájának is tekinthető. Mint megtudtuk, az utasoktól pozitív visszajelzések érkeztek a szűk két hétig működő járatról, a MÁV pedig elvileg pártolja, hogy a körvasúton át városi és elővárosi átmérős járatok induljanak. Öt éve van így összekötve Kelenföld és Kőbánya-Kispest, az igazi áttöréshez azonban nagyobb beruházásokra lenne szükség, például megállókra a metrók, HÉV-ek, fontos villamos- és busztengelyek keresztezésénél.

Pécel–Piliscsaba Flirt halad megállás nélkül Rákosszentmihályon. Még peron sincs itt, nem lehet utasforgalomról szó, egyelőre. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból!

Az elnök-vezérigazgató maga ráncfelvarrásnak nevezte a mostani munkálatokat a Keletiben, az egész csarnokban újraaszfaltozzák az utasforgalmi területeket, javították a pályát, csaknem ötszáz talpfát, 3850 betonaljat, 2,5 kilométer sínt, 1210 méternyi ágyazatot, 131 kitérőalkatrészt cseréltek. Elvégezték a felsővezetéki hálózaton is a szükséges beavatkozásokat, Lebontottak néhány bódét, megújították a világítást, padokat, szemeteseket. Új a nagy kijelzőfal tartalma is.

Hétfőre el kell készülni, legalábbis a pályaoldali munkákkal!

A következő bejelentett változás éves időtávban értelmezendő, a MÁV tervei szerint 2020 végére készülhet el az aluljárószinten az új utascentrum a jelenlegi belföldi pénztárak és az előttük lévő tér kihasználásával. Innen mozgólépcső és lift is felvisz majd a vonatokhoz. Egy helyre kerülnek a belföldi és nemzetközi pénztárak, az ügyfélszolgálat, az információ. Több lesz az automata (14 helyett 26), sőt, egy önkiszolgáló nemzetközijegy-vásárló pontot is kialakítanak. A milliárdos beruházást az EU-pénzek átcsoportosításából kívánják fedezni. Megújítják a mosdókat is.

Homolya Róbert elnök-vezérigazgató a mostani ráncfelvarrásról és a távlati lehetőségekről beszélt

A MÁV saját pénzből próbálja rendberakni a 30 legforgalmasabb állomást és 20 legfontosabb megállóhelyet. Még idén sorra kerül Budapesten Zugló, Kőbánya alsó, Kelenföldön pedig a régi állomásépületet kiiktatják az utasforgalomból azzal, hogy az aluljáróba telepítik a pénztárakat, magának a lepusztult épületnek a problémáját azonban ez nem oldja meg.

Még távolabbra tekintve az elnök-vezérigazgató arról is beszélt, hogy a Nyugatin kívül Keletiből is indítanának vonatokat a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérre. Ehhez meg kell teremteni a pályaudvar színvonalas összekötését Kőbánya-Kispesttel. Információink szerint Kőbánya-Hízlalónál van szükség komolyabb beavatkozásra. Az elképzelések szerint Ferihegyre a Nyugatiból alapvetően a távolsági vonatokkal lehetne kijutni, a Keletiből pedig direkt ingajáratok indulnának. Azt már mi tesszük hozzá, hogy ezen kívül bizonyára érdemes lenne a Dunántúlt is összekapcsolni a repülőtérrel Kelenföldön és Kőbánya-Kispesten keresztül.

Keleti kilátás a Keleti csarnoképületének tetejéről

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!