csik




Az M28-as sorozatú „Mazsolákat” (egyes helyeken Muki, Zsuzsi) 1955-ben kezdte el gyártani a győri Magyar Vagon- és Gépgyár. A típusból 24 mechanikus és tíz hidraulikus erőátvitelű mozdony készült a MÁV részére, de a hazai iparvasutakon félszáznál is több A21 sorozatú gép dolgozott. A kezdeti időszakban állomási tartalékként munkálkodtak, valamint kisebb tehervonatokat is továbbítottak.  A Cegléd–Hantháza vonalon a személyszállító vonatok mozdonyaiként is dolgoztak. Ma leginkább fűtőházi kisegítő gépekként találkozhatunk velük.

1
Az 1005-ös kismozdony a békéscsabai fűtőházban 2003 elején. Hogy ne kelljen minden akasztásnál a csavarkapoccsal bíbelődni, a mozdony végére levegős automata csatlóberendezést szereltek

2
A ferencvárosi fűtőház kis segédje 2002 végén

3
Az 1014-es a debreceni fűtőházban a nagytestvérek előtt pózol 2003 nyarán

4
A21 069…

5
… és testvére A21 070 reménykedik jobb sorsban Pilisvörösváron 2003-ban, egy helyi építőanyagot gyártó cég gépei voltak. A vandálok sajnos nem kímélték őket

A Mazsolák után térjünk át az M31-es sorozatú, dízel-hidraulikus erőátvitelű „Zetor” - ra. Ebből a sorozatból összesen 51 darab készült a MÁV részére 1958 és 1960 között. A tolatószolgálat korszerűsítésére hivatott mozdonyok a kiforratlan dízelmotor miatt kezdetben komoly fejfájást okoztak mind a MÁV, mind a gyártó szakembereinek.

6
A 2015-ös Zetor vár a hóra 2003 elején a szentesi motorgarázsban

A mozdonyok nem csak a MÁV-nál, hanem a legkülönfélébb iparvállalatoknál, valamint néhány éven keresztül a BHÉV-nél is szolgáltak.
Az egykori MÁV-flotta mára néhány darabosra csappant, és a megmaradtak is üzemi célú mozdonyként tengetik mindennapjaikat. Az iparvasutaknál A23-as sorozatként dolgozó mozdonyok közül még jó néhány aktív példánnyal találkozhatunk. A leggazdagabb Zetor-lelőhelyek egyike Dunaújváros, ahol a vasmű iparvasútja számos mozdonyt foglalkoztat.

7
Új jövevény érkezik a Vasúttörténeti Parkba. Régi köntösében pompázik a műemlékké nyilvánított M31-es a park bejáratánál

A sorozat két tagja Ausztriába, Südburgenländische Regionalbahn-hoz (SRB) került, a 2035-ös eredeti színterve szerint fényezve ma a Vasúttörténeti Park lakója.

8
A23 048 várakozik elegyére Hegyeshalomban 2004 elején

Végül, de nem utolsó sorban, nézzük meg az M32-es, „Gokart”-okat! A dízel-hidraulikus mozdonyokat a Ganz-MÁVAG 1972-től gyártotta. A háromtengelyes gépeket tolató- és könnyű tehervonati szolgálatra tervezték. A típusból a MÁV összesen 56 darabot szerzett be, de A28-as sorozatjellel számtalan iparvállalatnál üzemeltek a DHM-6 gyári jellegű mozdonyok. A háromtengelyes, hidraulikus hajtásrendszerű mozdonyokból készült különleges kialakítású, úgynevezett robbanásbiztos kivitelű is.

9
M32 2005 húzza drót alá az egyik Szilit a nyíregyházi fűtőházban 2002 nyarán

10
2055-ös pihen a szentesi motorgarázsban 2003 elején

11
Az egyik legszebb állapotú Gokart, a Dunakeszi járműjavító gépe, a 2035-ös élvezi a napsütést, miután kihozta az állomásra a frissen felújított kocsikat 2009. április 28-án

12
Az egyik iparvasúti Gokart várakozik felújításra a székesfehérvári „parajosban” 2001 végén
(Tóth Péter felvételei)