A Kiskunhalas–Kiskunmajsa vonal centenáriuma

Fritz Gergely   ·   2012.10.21. 19:19
majsa_kk

Száz esztendeje, 1912. október 19-én adták át a közforgalomnak a Majsa–Halas helyiérdekű vasutat. A MÁV jelenleg 155-ös számú, Kiskunhalas–Kiskunfélegyháza között húzódó vasútvonala két részletben épült, Félegyháza és Majsa között 1899-ben, Majsa és Halas között pedig 13 évvel később készült el.

A megemlékezők a kiskunhalasi felvételi épület előtt<br>A képre kattintva fotógalériánkat tekinthetik meg<br>(a szerző felvételei)

A szegedi Vasúttörténeti Alapítvány a helyi önkormányzatok együttműködésével október 19-én ünnepséget szervezett az évforduló alkalmából. Kiskunhalason ünnepi beszédek hangoztak el, majd a MÁV Zrt., az önkormányzatok, valamint az alapítvány képviselői közösen leleplezték az alkalomra készült emléktáblát.

Szabó Gyula a vasútvonal történetéről beszélt

Beszédet mondott Szabó Gyula, a centenáriumra készült vasúttörténeti kiadvány szerzője, nyugalmazott MÁV-igazgató is. A 155-ös vonal napjainkban nem sűrűn szerepel a hírek között. A 100 kilométer per órával járható pályán a Baja–Kecskemét viszonylatú interrégió vonatok Uzsgyijai haladnak keresztül, teherforgalma sem nevezhető kiemelkedően sűrűnek. Szabó Gyula beszédéből megtudhattuk, hogy ez nem mindig volt így. A szóban forgó vasútvonal a szocializmus éveiben élte fénykorát, amikor az 1945 után létrejött rendszer politikai és gazdasági változásai révén a Szovjetunió és a balkáni államok közötti vasúti teherforgalom Magyarországra terelődött. A Záhonyban belépő és az országot Kelebián elhagyó tehervonatok Cegléd–Kiskunfélegyháza–Kiskunhalas útvonalon közlekedtek. Nemzetközi gyorsvonatok is közlekedtek a vonalon, egykor a Beograd expressz, majd a Moszkva–Belgrád viszonylatú Puskin, a „birodalmi” expresszvonat is Kiskunfélegyháza–Kiskunhalas útvonalon járt.

Az emléktábla leleplezése Kiskunmajsán

A nagy forgalom miatt a vonalat korszerűsítették, majd 1980-ban villamosították. Külön érdekesség, hogy ekkor próbálták ki a helikopteres oszlopállítási technológiát. A kísérlet azonban kudarcba fulladt, a helikopter által felkavart por miatt alig lehetett látni.

A kiskunmajsai pályaudvar képeslapon, az 1910-es években<br>(Kozma Attila gyűjteményéből)

A kiskunhalasi megemlékezést követően a programok Kiskunmajsán folytatódtak. A vasútállomáson Fogl András, a város alpolgármestere mondott beszédet. Kiemelte, Kiskunmajsa e vasútvonal nélkül aligha válhatott volna várossá, a száz esztendeje lefektetett sínek megalapozták a település későbbi kulturális és gazdasági fejlődését. A megemlékezés ezután a helyi művelődési központban folytatódott, ahol az alapítvány gyűjteményéből vasúttörténeti kiállítást tekinthettek meg az érdeklődők.

Kapcsolódó hírek