Ha manapság Németországban a közlekedési infrastruktúra rendbetételéhez szükséges egyre több pénz kerül szóba, akkor mindenki legelőször az autópályahidak állapotára gondol. A vasút évek óta – a látványos beruházások ellenére – mostohagyereknek számít.

Ezt jól mutatják a vasúti és a közúti beruházások számadatai, amelyeknél a vasút rendre a rövidebbet húzza. A helyzet élét még jobban megmutatja, ha ezeket az adatokat a többi nyugat-európai ország hasonló adataival vetjük össze. A legújabb adatok azt mutatják, a tendencia nem változik. Németország lakosai fejenként 64 euróval kénytelenek megelégedni, ami a vasúti infra fejlesztését illeti, ezzel a harmadik legrosszabb helyen vannak, ennél csak a hagyományosan vasúttalan Spanyolországban és Franciaországban rosszabb a helyzet.

Lakosonként ekkora összeget fordítanak a nyugat-európai országok a vasúti infrastruktúra modernizálására (forrás: spiegel-online.de)

Az éllovas Svájc, több mint ötször akkora összeggel, fejenként 378 euróval, de még Ausztriában is háromszor annyit, 198 eurót költenek el a vasútra, persze gondolhatnánk, ezeket az összegeket a két ország hegyvidéki fekvése kényszerűen tartja magasan. Ha viszont a holland, 133 eurós adattal hasonlítjuk össze, ezt a teória is semmivé válik.

Nagy az aránytalanság a vasút és közútfejlesztésekre fordított pénzek arányait összevetve is

Az „Allianz pro Schiene” érdekképviseleti szövetség ügyvezetője, Dirk Flege szerint mégis előrelépésként lehet értékelni a helyzetet: 2014-ben a lakosonkénti fejlesztési összeg még csak 49 eurót tett ki, tehát a trend igenis megfordult. Ez elsősorban is annak köszönhető, hogy a vasúti és a politikai vezetésnek sikerült az új beruházások vasútnak kedvezőbb finanszírozásában megállapodnia. A nemrégen bemutatott Teherforgalmi Mesterterv is egy kedvező változás jele.

Mindenesetre a vasút és a közút között továbbra is erős aránytalanság áll fenn. Svájc és Ausztria az infra-beruházások hatvan, illetve hatvanhat százalékát nyomja a vasútba, ez Németországban negyvenhét százalékos arány, tehát az összeg felénél is kevesebb. Flege a tervezési folyamatok meggyorsításában és a 740 méter hosszú tehervonatok számára alkalmas pályahálózat hosszának növelésében látja a kitörés lehetőségét.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!