csik




A járműpark gerincét Pécsett is az Ikarus 200-as sorozatú buszok jelentették évtizedekig. Az első példányok 1976-ban érkeztek a városba, s rövid időn belül lehetővé vált az összes régi Ikarus 620-as, és Skoda autóbusz selejtezése. A szóló Ikarus 260-asok nagy része a vidéki városi közlekedésre kifejlesztett 260.06 típusú kocsi, az egyetlen kivételt a DAF motoros DUD-672-es rendszámú, 260.54-es képviseli, amely a szokásosnál kissé előrébb elhelyezett második ajtó miatt tűnik ki a többi busz közül. Erre a különleges megoldásra a motor megszokottnál nagyobb helyigénye miatt volt szükség.

1
Pécsi széria, 260.06-os autóbusz
(fotó: Könözsi Gábor)


02-dud672
A különleges ajtóelrendezésű 260.54-es

A 280-as csuklósoknál jóval változatosabb az összkép: jó pár különböző kivitelű busz közlekedik, egy részük még a beszerzéskori sárga színében jár, néhányuk már az újfajta fényezést viseli magán. Néhány kocsi vázcserés felújításon is átesett, egy példány pedig még ráncajtóval rendelkezik.

03-280-64
Egy régi időket idéző „volánsárga” 280-as
(fotó: Könözsi Gábor)


04
Pécsi csuklós a hatos út belvárosi szakaszán

A 280-asok jelentősen megcsappantak a Mercedes Conectók érkezésekor, a felszabaduló buszokra hamar lecsaptak a különböző magáncégek. így találkozhatunk ex-pécsi 280-asokkal a fővárosban gyerekszállításon, Hatvan környékén munkásszállításon, Zalában vonatpótláson, és egy rövid ideig a fővárosban is vendégszerepeltek a BKV alvállalkozójánál (a VT Transmannál) Csepelen, illetve Dél-Budán villamospótláson.

05-DSCN4970
Egy ex-pécsi kocsi munkásszállításon Hatvanban

06-bpv127
Villamospótlás Budapesten

Jelenleg már csak tíz darab Ikarus 260-as szóló, és negyvenhárom Ikarus 280-as csuklós autóbusz található a városban, valamint egy kakukktojás, az Ikarus 246. A buszt a szerényebb anyagi lehetőségű országok (Kazahsztán, Kína) számára fejlesztette ki a cég, de a nagyreményű tervekből végül nem lett semmi. Az egyetlen elkészült jármű Pécsre került, és jórészt a vasútállomáson találkozhatunk vele.

246
Az egyetlen Ikarus 246-os a főpályaudvaron
(fotó: Óvári Péter)

Nem lenne teljes a sor, ha nem említenénk meg az Ikarus 284-es típust, amelyből Pécsett három példány is szolgált. A típus az Ikarus 280-asok továbbfejlesztéseként épült meg a nyolcvanas években. Az alacsonyabb padlóval, és farmotorral szerelt jármű hosszával, és műszaki megoldásaival már a jövőbeli 400-as családra hasonlított. A jellegzetes kivitelű 284-esekből végül csak tizenkét darab készült, a gyárban inkább az Ikarus 435-ös fejlesztésére koncentráltak. Két kocsit az ezredforduló után selejteztek, a legtovább a BPV-140-es rendszámú kocsi járt: 2006-ban vonták ki a forgalomból, és került Pestre, a VT-Transmanhoz villamospótlásra. Jelenleg a cég telephelyén pihen, motor és munka nélkül.

08-284-12
A tolócsuklós kialakítású Ikarus 284-es busz Pécsett
(fotó: Könözsi Gábor)

09-joy222_2
Az utolsó pécsi mohikán Csepelen, a 138-as vonalon

10-joy222
Az előbbi busz átfényezve a BKV színeire

Az Ikarus 200-as családot felváltó 400-asok már jóval szerényebb karriert futott be a városban, pedig a kezdetek igen reményt keltőek voltak. Az 1985-ben legelsőként bemutatott Ikarus 415-ös szóló autóbuszból egy példányt rögtön Pécsre került tesztelésre. A hazai igényeknek megfelelően kifejlesztett Ikarus 415.00 prototípus sajnálatos módon négy év múlva, 1989-ben kiégett. Közben a szovjet piacra szánt Ikarus 415.01 egyik példánya (egy rövid moszkvai kitérő után) Pécsett landolt a Pannon Volánnál. A busz a Pécsi Közlekedési Rt. megalakulásakor az új céghez került, ahol egészen 1996-os selejtezéséig járt. Később kocsihiány miatt újra forgalomba állt, immáron GMX-021-es rendszámmal. Ezt követően a kocsi Isaszegre került, jelenleg pedig egy miskolci autókereskedés udvarán várja sorsa jobbra fordulását. A buszt az idők során alaposan átalakították, hátfalát a ma is használtra cserélték, az osztatlan szélvédő helyett osztott került beépítésre, a szovjet GMP váltót felváltotta a Prága típusú automata váltó, és az eredeti D12-es motor helyére D2156 került. Így különleges múltjára már jóformán csak a ciril betűs gyári tábla utal.

12-415-70
GMX-021 a vasútállomáson
(Michael Küster felvétele)


13-gmx021_2
A különleges sorsú jármű Isaszegen helyijáratban, átalakítás után csak egy átlagos 415-ösnek néz ki...

A 415-ös prototípusok sora még nem ért véget. 1989-ben egy újabb példány érkezett, a Cummins motorral és Voith váltóval szerelt Ikarus 415.03. A busz egészen sokáig az Ikarus által használt demo fényezésben tündökölt, majd 1999-ben kapta meg a PT Rt. kék-fehér színeit. A sok probléma miatt egy idő után a busz motorját Rába D10-esre, a váltóját pedig Prága típusú automata váltóra cserélték, jelenleg is ezek a főegységek dolgoznak benne. A jármű időközben Budapestre került, ahol munkásszállítást végez.

14-415-5
A Cummins motoros 415.03 Pécs autóbuszállomáson...
(forrás: Könözsi Gábor)

15
... és immáron a fővárosban munkásszállítóként
(Könözsi Gábor felvétele)


A sok próbakocsi ellenére a 400-as sorozat végül nem lett meghatározó a városban, a gyerekbetegségeit kinövő 415-ös sorozatból végül 1993-ban és '95-ben szereztek be húsz darabot. A bemutatóbuszokhoz képest kissé átalakult a homlokfal, és a megnövelt hűtő miatt a harmadik ajtó csak félszélességű lett. A típus csuklós változata még szerényebb karrierrel rendelkezik, mindössze öt példány került a PK Zrt.-hez, valamint 2009-ben vásároltak még két selejtezett Alba Volános kocsit, alkatrész-utánpótlás céljából.

16-kox438_2
A kilencvenes években beszerzett 415-ösök egyike

17-dub093
Széria 435-ös az 1995-ös beszerzésből

A város buszparkját végül nem az Ikarus segítségével fiatalították meg, hanem 1999-től kezdődően 2006-ig 24 szóló (amelyből egy példány 2003-ban kiégett), és 64 csuklós Mercedes O345 Conecto típusú kocsit vásároltak, amely manapság a járműpark gerincét jelenti. A buszok strapabíróak, megbízhatóak, egyetlen hibájuk, hogy nem alacsonypadlósak. A 2003-tól vásárolt buszok a jól ismert kék-fehér színezés helyett a városra jellemző kék-sárga színekben érkeztek.

18-ifz112
Szóló Conecto a vasútállomáson...

19-iue693
...csuklós társai a fővárosban is ismertek. A Volvo buszok megjelenéséig Esztergomban közlekedtek, azóta főleg Szigethalom térségében képviselik a Volánbuszt

Az alacsonypadlós járműveket a Mercedes Citaro típus képviseli, amelyből öt található a városban, egy példány ebből is kiégett 2009-ben. Az alacsony forgalmú járatokon pedig egy Mercedes O815 mikrobusz teljesít szolgálatot.

midi2
Mercedes kisbusz a vasútállomáson
(Óvári Péter felvétele)

merci
A kevés alacsonypadlós kocsik egyike
(Óvári Péter felvétele, a külön nem jelölt fényképeket a szerző készítette)

Ugyan a pécsi buszok bemutatásának végére értünk, de meg kell emlékeznünk még egy különleges járműről is: az emeletes Ikarus 556-osról. A buszt 1968-ben építette a  huszadik számú AKÖV (a mai Volánbusz elődje) két Ikarus 556-osból. Egy év múlva a kocsi Pécsre került, és a városban szolgált 1976-os selejtezéséig. A kalandos sorsú busz végül 2009-ben újra Pécsre került, és az EKF projekt keretében felújítva fogja az utakat járni. Már nagyon várjuk!

Istvánfi Péter