A tények: péntek délután a sziléziai Ozimek és Schodnia között a Varsóból Wroclawba közlekedő IC – amely a nemrégiben az Alstom által a PKP-nak szállított húsz Pendolino szerelvény egyike – egy fénysorompós vasúti átjáróban derékba talált egy nyergesvontatót. A vasúti pályára engedélyezett sebesség ezen a szakaszon 140 kilométer per óra. A balesetnek tizennyolc sérültje van, hét súlyos.

A szerelvényen körülbelül háromszázan utaztak. A médiában keringő felvételeken látszik, hogy a szerelvény ütközési energia felemésztésére tervezett orra jól kiállta a próbát, mert ugyan teljesen szétroncsolódott, de a mögöttes, értékesebb és emberi élet szempontjából fontos vonatrészt láthatóan megvédte.

A szerelvény első kocsija kisiklott, az oldalbatalált nyergesvontató rakománya szétszóródott, a jármű szétszakadt, vezetője viszont sérülés nélkül úszta meg az ütközést. A helyszínen először az állami tűzoltóság opolei kapitánya, Łukasz Olejnik nyilatkozott, elmondta, hogy két súlyos sérültet az Air Ambulance Service helikopterével szállítottak kórházba, az ő állapotuk életveszélyes, a további sebesülteket mentőautók szállították el.

„Csapódás éreztünk és minden repült, Az autó darabjait láttuk és nagy port″ – számolt be egy, a vonaton utazó újságíró, Tomasz Wróbel. Egy másik utas fogalmazása szerint: „Nagyon hirtelen történt minden. Sokkszerű volt. Csak amikor a vonat már elhagyta a teherautót, és mindenütt törött üveget és elszórt járműdarabokat lehetett látni, akkor realizálódott bennem, hogy ez bizony egy baleset.″

A mentési munkálatok kezdetén csak kilenc sérültről lehetett tudni, de ahogy haladtak előre a sérült vonatrészek megtisztításával, gyorsan nőtt az érintettek száma. A tanúk dicsérték a vonatszemélyzet helytállását, mert még a mentőalakulatok helyszínre érkezése előtt elkezdték szervezni a mentést. A közel 300 utas közül azokat, akiket nem ért sérülés, egy közeli étterembe vitték, ahol forró teát kaptak. Ők a vasút által szervezett pótlóbuszokkal jutottak tovább.

Iwona Mrugała, az opolei regionális rendőrfőkapitányságról elmondta, hogy ellenőrizték a teherautó vezetőjének véralkoholszintjét, negatív eredménnyel. Hogy milyen további okok játszottak közre abban, hogy a fénysorompó tiltó jelzése ellenére továbbhaladt, még vizsgálják.

A baleset során a pálya nem sérült meg, de egy felsővezeték-tartóoszlop megsemmisült, és kárt szenvedett a közüzemi villamosenergia-hálózat is, miután a felsővezeték tartóoszlopa egy helyi oszloptranszformátort is megrongált. A PKP Intercity szóvivője, Cezary Nowak következő csütörtökre ígéri a pálya megnyitását, addig a Varsó–Wroclaw között utazókat más útvonalon közlekedő vonatokkal szállítják el.

A mellékelt Google-felvételen látható, hogy a közvetlen Varsó-Wroclaw kapcsolat megteremtése érdekében hogyan újították fel a vonalat. A 2012-es felvételen még a régi alépítmény és felsővezeték látható, a balesetes képeken feltűnő a nagyon jó állapotú pálya, a kiszolgáló létesítmények, és a korábbi betonoszlopokat is acéloszlopok váltották fel. Emellett a lengyel vasúthálózat hálózatosodását ismerve a néhány napi terelés nem fog különösebb gondot okozni, alternatív útirányok tömege áll rendelkezésre. A konkrét helyszínen akár két terelési irány között is lehet választani, Gliwicén, vagy Kluczborkon át.

Próbaképpen képzeljük el, hogy mondjuk egy püspökladányi, több napi üzemszünetet eredményező vészhelyzet esetén szerephez juthatna-e a Füzesabony és Debrecen közötti vonal a távolsági forgalomban?

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!