A lopakodó és a deltabombázó, RIAT-előzetes

iho/repülés   ·   2012.07.04. 16:20
cim_vulcan

Soha nem látott hatalmas program, óriási érdeklődés a nézők és a résztvevők részéről egyaránt: az idei RIAT, Royal International Air Tattoo, a világ legnagyobb katonai repülőtalálkozója a hét végén a dél-angliai Fairfordban a jelek szerint minden eddigi rekordot megdönt. A legutolsó jelentkezőket már el kellett, hogy utasítsa a rendezőség: vagy nem fért el a gép már a légibázison, vagy nem jutott idő rá a légi programban.

Olasz kötelék: a Frecce mellett mindig nagy siker az Alenia C-27-es műrepülése, a tavalyi RIAT nagydíját ez a gép és ez a személyzet vitte el

Több mint 300 gép érkezését várják, nem kevesebb, mint 16 órányi repülésben gyönyörködhetnek a nézők: a főszereplők idén is a katonai kötelékek lesznek. Természetesen fellépnek a szokásos, mondhatni „kötelező” formációk, mint a Red Arrows, a Patrouille de France, a Patrouille Suiss, a Frecce Tricolori. Friss információk szerint mégsem repülnek a tavaly először bemutatkozott Szaudi Sólymok, de itt lesz az MB339-essel repülő emirátusi Al Fursan, a légcsavaros Extrákkal igazán pompás programot prezentáló Royal Jordanian Falcons, de ami az igazi meglepetés: először repül Európában nyolc sárga-fekete szuperszonikus T-50-es kiképző gépével a dél-koreai légierő Black Eagles, Fekete Sasok köteléke.

A brit Királyi Légierő önmaga kitenne egy teljes repülőnapot: az angolok megismétlik a királynő gyémántjubileumán látott 27(!) gépes óriás kötelékrepülést, szerepel az összes harcigép-típus, beleértve a Eurofightert, és ami sokak számára egy korszak végét jelenti: itt búcsúznak el a publikumtól a kivonásra kerülő VC-10-es teher/tankerek, ezek a szépvonalú, a hatvanas évekből származó négyhajtóművesek, amelyek egykor a brit tengerentúli légiközlekedés fontos gépei voltak, még a BOAC színeiben.

VC-10-es: tankol a tanker <br>(fotó: Royal Air Force)

A katonai szállítógépek új korszakát a RAF most szolgálatba álló A330MRTT Voyagere, az ugyancsak Airbus-gyártmány A400-as és az amerikai légierő C-17-ese és sok-sok légierő sokféle változatban megjelenő Herculese képviseli, de leszáll majd  egy másik óriás is, a modernizált C-5-ös Galaxy. Itt lesz a japánok egyik KC-767-ese, ami azért lesz érdekes látnivaló, mert a tavalyi RIAT óta (végérvényesen) lezárult amerikai tanker-tender győztese (az MRTT-vel szemben) az ugyancsak a 767-esből fejlesztendő új légiutántöltő lett. Szintén az amerikaiak csemegéje lesz az öreg, de továbbra is hadrendben álló B-52-es mellett a még mindig titokzatosnak számító, lopakodó, vagyis alacsony észlelhetőségű B-2 Spirit csupaszárny bombázó. Utoljára 2004-ben volt látható Amerikán kívül, akkor egy áthúzás erejéig Fairford felett, most viszont a földi bemutató része lesz.

B-2 Spirit: rég volt látható, most ráadásul nemcsak áthúz, hanem ki is lesz állítva Fairfordban <br>(fotó: Air Force Magazine)

Negyvennél több ország légiereje küldi el gépeit és pilótáit Fairfordba, ugyancsak a rikábban látható gépek egyike lesz a billenőrotoros, helyből fel- és leszálló amerikai V-22 Osprey, az oroszok pedig elhozzák vadonatúj sugárhajtású kiképző gépüket, a komoly piaci sikert ígérő Jak-130-ast. Fairford után mindkét gép nem túl hosszú repüléssel áttelepül Farnborough-ba, ahol a RIAT hétvégéje végeztével rögtön kezdődik az egyhetes nemzetközi repülőszalon.

Egy Osprey Farnborrough-ban <br>(fotó: Márványi Péter)

Fantasztikusnak ígérkezik a felhozatal az öreg, de gyönyörűen repülő madarakból is: a néhány éve „feltámasztott” hidegháborús négyhajtóműves delta-bombázó, a Vulcan feltehetően ismét a bemutató legzajosabb, de egyben legérdekesebb résztvevője lesz, ha sikerül tökéletesen helyrehozni a nemrég történt hajtóműhibát. Repülnek majd a második világháborús ászok, a Hurricane és Spitfire kötelékek a Lancester bombázóval együtt, repül majd a brit tengerészeti légierő egykori anyahajó-gépe, a Sea Fury. A veteránok egyike, a német légierő F-4 Phantomja a statikus kiállítás része lesz, nyilván ezt is rengetegen meglátogatják majd, mert ugyancsak közel áll a kivonása a hadrendből.

Ami a magyar légierő résztvételét illeti, egy Gripen harcigépünk és egy An-26-os szállítógépünk szerepel a programban a földi kiállítás részeként. Mint ismeretes, az elmúlt két évtizedben többször volt alkalma a magyar katonai pilótáknak a levegőben is bemutatni tudásukat: 1993-ban emlékezetes sikert aratott a négy MiG-21-essel repülő, sajnos rövid életű Égi Huszárok kötelék, majd több pilótánk többször vitte el a legjobb bemutatóért járó díjat a RIAT más résztvevői elől az egyértelmű közönség- és szakmai sikereket arató MiG-29-es repülésekkel.

A Magyar MiG-21-esek egyike, Fairford, 1993 <br>(fotó: Márványi Péter)

Kapcsolódó hírek