Tavasztól három Boeing 787-9-es gazdagítja a lengyel nemzeti légitársaság flottáját, amelyeken a jelenleg használt 252 személyes 787-8-asok mellett már 294 utas repülhet háromosztályos elrendezésben: 24 a business, 21 a prémium-economy és 249 az economy kabinrészben. A hosszabb törzsű variánsokból a társaság négyet rendelt, ezek Varsóból Chicagóba, New Yorkba és Torontóba repülnek majd, olvasható a légitársaság közleményében, eszerint a Budapestről ugyancsak jövőre indul amerikai járatokon a rövidebb törzsű 8-asok repülnek majd.

A most repülő LOT 787-8-asok egyike... (fotók: LOT)

A 9-esek nemcsak utasszámban, de hatótávolságban is nagyobb teljesítményűek, 700 kilométerrel hosszabb, 13 ezer 350 kilométeres vonalakon dolgozhatnak, miközben a magasabb ülésszám az egy ülésre jutó költségeket jelentősen csökkenti.

Mint erről többször beszámoltunk, a LOT volt a Dreamliner-család első európai üzemeltetője, a légitársaság elnöke, Rafał Milczarski úgy jellemzi a típust, mint a technológiailag legfejlettebb szélestörzsű utasszállítót a világon. A business teljesen vízszintesre fektethető ülései mellett a prémium-economy nagyobb lábtérrel, 2–3–2-es viszonylag kényelmes elrendezésben várja az utasokat, és a 3–3–3 kialakítású turistasorok is viszonylag kényelmesnek ígérkeznek, ezeknek az üléseknek a háttámla mellett a fejtámlájuk és a lábtartójuk is állítható.

...és a 787-9-es fantáziarajza

Jelenleg a LOT nyolc Dreamlinert repültet, a teljes szélestörzsű flotta 2020-ra tizenhatra nő. Ha ehhez hozzávesszük a keskenytörzsűeket, a decembertől átadásra kerülő hat 737 MAX és ugyancsak hat, szintén a következő években forgalomba álló hosszútörzsű Embraer A195-ös regionális szolgálatba állítását, a lengyeleknek a jelek szerit valóban sikerült az évtized elejének nehézségei után előre menekülniük és erőteljes modernizációval, gazdaságos típusokkal és meglehetősen bátor hálózati politikával feltörniük. Mint ezt a budapesti-atlanti járatok bejelentésekor is éreztették, annak a célnak a jegyében, hogy – kihasználva a légiközlekedési liberalizációt – a térség meghatározó hagyományos társaságává váljanak.

És a jelek szerint a lengyelek nem állnak meg itt, az új, regionális vezető társaság koncepciójához feltehetően konkrétan kapcsolódik egy új bázis kialakítása: a LOT hosszú távú tervei kezdik kinőni a varsói Chopin légikikötő adta kereteket. Kevesebben figyeltek fel rá, de fontos hír, hogy a lengyel kormány hosszú évek vitái után elfogadta egy teljesen új, nagy, központi lengyel repülőtér programját, amelynek építése egy évnyi tervezőmunka után 2019-ben indulhat meg, és 2027-re felsorakozhat a százmilliós utasforgalomra képes repülőterek közé!

December elején repül át Rentonból az első 737-8 MAX

A kezdeti kapacitása évi 45 millió lenne, miközben a Chopin 25 millió fogadására és indítására képes, igaz, tavaly ennek az utasmennyiségnek egyelőre csak a fele fordult meg a varsói légikikötőben. Az új repteret Varsó és Lodz között építenék, feltehetően a fővárostól mintegy hatvan kilométernyire.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!