A Lufthansáé lesz az első neo! (Nem a Qataré...)

iho   ·   2015.12.12. 13:45
cim3
A korábbi megállapodásokkal ellentétben nem a dohai, hanem a német légitársaság lesz az Airbus keskenytörzsű gépcsaládja első példányának üzemeltetője, vagyis a kibocsátó légitársaság. Mint ez az eddigi típustörténetekből kiviláglik, egy új repülőgép első felhasználójának lenni az illető cég számára egyfelől nagy kitüntetés, presztízs, sőt, komoly promóciós érték, ugyanakkor komoly kockázat is, hiszen a légitársasági üzemeltetés korai időszakában még kiderülhet a típusról egy s más, előjöhetnek rejtett hibák, akadhatnak nem várt nehézségek.

A Qatar Airways volt a kibocsátója például tavaly az európai gyártó új szélestörzsű gépének, az A350-esnek. Ugyanakkor az is világos, hogy a társaság nagytekintélyű és igen szókimondó vezérigazgatója, Akbar Al Baker nemigen ismer kompromisszumokat, és addig nem vesz át gépet, amíg az nem tökéletes, és nem működik, üzemel pontosan az ígértek szerint. Emlékezetes volt ütközése a Boeinggal a 787-es csúszása kapcsán, és ugyancsak emlékezetes volt, mekkora vitája támadt az Airbus vezetőivel is, amikor a Qatar első A380-asának átvételét tagadta meg és halasztotta el mindaddig, amíg a gép, pontosabban annak belső kialakítása, nem lett tökéletes.

A hajtómű még beépítés előtt...

Most a problémát az A320neo, az újrahajtóművezett, modernizált típus hajtóműve okozza. Már tavaly volt lehetett tudni, hogy az új úgynevezett GTF, Geared Turbofan technológiát megvalósító Pratt & Whitney PW1100G hajtómű körüli hibák késleltették a neo-prototípus első felszállását, majd az idei klímatesztek során a „forró” Al Ain repülőterén az Airbus szerint „kisebb hiba” jelentkezett a hajtóművek egyikén, amely kisebb hiba miatt a hajtóművet cserélni kellett a gépen. A hiba hetekre leállásra kényszerítette a berepülést, sőt, hajtóműproblémák adódtak a második tesztgéppel is, amelynek még hosszabban, hónapokig kellett állnia, igaz, hogy végül is a tesztprogram és a típusengedély megszerzése mégis időben megtörtént.

Most azonban kiderült, hogy még mindig nincs minden tökéletesen rendben a hajtóművel: bizonyos „hardver- és szoftvermódosításokat” kell még végrehajtani, ez a gyártó szerint csak hetek kérdése. Al Baker viszont nem hajlandó úgy repültetni a gépet, hogy „bizonyos üzemeltetési korlátozásokat” kell alkalmazni.

...és az első példány szárnya alatt

Az ATW információi szerint ezek azért nem kis problémák, a hardver nem más, mint a hajtómű tengelyének csapágyazása, és ami az üzemeltetési korlátozást illeti, ez abban áll, hogy az indítás után még három percig kell a hajtóművet alapon járatni, és csak azután kezdheti meg a gép a saját erejéből történő gurulást.

Az ATW értesüléseit Carsten Spohr Lufthansa-elnök annyiban erősítette meg, hogy elviekben a légitársasága vállalta a kibocsátó szerepét, annak fejében, hogy az üzemeltetési korlátozások miatt kap némi kompenzációt a gyártótól. Ha a megállapodás megszületik, akkor a „háromperces” A320neo első példányát december 22-én átadják az Airbus hamburgi gyártóhelyén, és január hatodikán teljesíti első járatát, kezdetben épp a korlátozás miatt csak a Frankfurt–Hamburg vonalon.

A kigördülés óta többször kellett a GTF-hajtómű miatt megszakítani a berepülési programot

A Lufthansa összesen százegy, a Qatar ötven neo-félét vásárolt, két változatban, a harmadik az Indigo lesz, ez a társaság a listavezető a rendelések mennyisége szerint, összesen 430(!) géppel.

Ami a kibocsátó körüli bizonytalanságokat illeti, a helyzetet jól jellemzi, hogy az Airbus még egyikük színeiben sem mutatta be a gépet, pedig feltehetően az első  példányoknak már készen kell lenniük a decemberi átadásra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.