Néhány héttel ezelőtt számoltunk be arról a sajnálatos eseményről, hogy egy újabb Ikarus típus, az E94.60 kopott ki a Volánbusz flottájából, de hamarosan hasonló sorsra jut a mára árván maradt, szóló Rába Contact is. Többen is jelezték, hogy akár ezekből, akár más magyar típusból is szívesen vásárolnának egyet megőrzés céljából, de a Volánbusz ettől – érthetetlen módon – mereven elzárkózott. Megkerestük hát a közlekedési társaságot az alábbi kérdésekkel:

  • igaz-e a fenti értesülés?
  • amennyiben igen, mi ennek az oka, miért éri meg jobban inkább a bontóba küldeni a járműveket?
  • ha magánszemélyek, gyűjtók is vásárolhatnak forgalomból kivont buszokat önöktől, ezt hogyan, milyen módon tehetik meg?
  • terveznek-e a jelenlegi gyakorlaton változtatni a jövőben?
  • több társaság is rendelkezik már nosztalgiajárművel, önöknek van, vagy lesz-e muzeális célra megőrzött autóbuszuk, ha igen akkor milyen típusok?

Egy Volánbusz számára készülő Ikarus E94.60 még a gyárban, 1998 környékén. Korábban ebből a szériából is adtak el használtan más Volánoknak, sőt még magánvállalkozónak is, de az utolsó példányokat sajnos inkább szétvágták (fotó: Ikarus EAG)

Két hétig semmilyen reakciót nem kaptunk, így megpingeltük őket, innen már csak újabb egy hét kellett, és megérkezett a várva várt e-mail:

Társaságunk együttműködési megállapodást kötött a megújuló Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeummal, amelynek keretén belül a két társaság a jövőben kölcsönösen segíti egymást a közlekedéstörténeti emlékek, értékek megőrzésében és bemutatásában. Ennek figyelembevételével indult el a közös munka az értékmentésben és értékteremtésben, amelynek részeként eddig egy egyedi tervezésű Ikarus 438.K1 típusú autóbuszt sikerült megmenteni az utókor számára, valamint egy híresen szép, Ipari Formatervezési Nívódíjas Ikarus EAG E94G típusú csuklós autóbusz lett átadva a Múzeumnak.

Társaságunknál folyamatban van továbbá egy 1972-ben gyártott Ikarus 66 típusú – elterjedt becenevén „faros” –  autóbusz felújítása, amely várhatóan idény nyártól válik elérhetővé a korhű autóbuszt bérelni szándékozók számára.

Egy archív felvétel a ceglédi bontóból – a képen látható buszok azóta már valószínűleg gémkapocs vagy rendszámtábla formájában kezdtek új életet. Régebben különböző cégekhez, vállalkozókhoz is kerültek állományból törölt buszok, manapság azonban úgy tűnik, hogy nincs erre lehetőség (fotó: Bódi Balázs)

Kérdésünkre a választ tehát ebből a levélből sem tudtuk meg. Az együttműködést a Közlekedési Múzeummal mi is üdvözöljük, azonban továbbra is érthetetlen számunkra, hogy mi értelme van pár százezer forintért bontóba küldeni a buszokat, ahelyett hogy néhány szerencsés példányt – akár magasabb áron – magánszemélyek számára értékesítenének, mint ahogy például a BKV teszi.

Információink szerint egyébként ez a tiltás fentről ered és országos érvényű: másfél évvel ezelőtt például az ÉMKK is a roncstelepre küldött olyan buszokat is, amiket korábban a Hajdú Volán megőrzés céljából tett félre.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!