A Malaysia Airlines, amely tavaly tragikus körülmények között két szélestörzsű, nagy hatótávolságú gépét is elvesztette, már az első katasztrófa, a 370-es járat eltűnése után is jelezte, a baleset következtében alaposan át kell gondolnia jövőjét. A másik 777-es ukrajnai lelövése után pedig már igen konkrét elképzelésekről lehetett olvasni. Év végén a maláj kormány eladta a légitársaságban lévő részesedését, vagyis privatizálta a céget, amelynek gyökeresen átalakítják a szerkezetét.

A Super Jumbo századik átadott példánya is a Malaysia gépe volt

A most nyilvánosságra hozott döntések alapján egy elsősorban közepes és rövid vonalakon operáló regionális társaság képe rajzolódik ki. A friss bejelentés szerint ugyanis a Malaysia gyakorlatilag megszabadul a nagy hatótávolságú flottája jelentős részétől, elsősorban eladja vagy bérbe adja mind a hat A380-asát és tizenhárom kéthajtóműves 777-ese közül négyet, valamint cargogépei többségét, két 747-400-ast és négy A330-ast. A nyilatkozatok ugyan nem zárják ki, hogy a társaság a megmaradt kéthajtóművesekkel – a Boeingokon kívül tizenöt A330-assal – fenntart hosszú távú járatokat is, azonban a géppark túlnyomó részét eddig is keskenytörzsű 737-800-asok alkották, szám szerint ötvenhét. A hálózat összeszűkítése is megkezdődött, a néhány napja bejelentett leállítások között ott van például júniustól a Kuala Lumpur–Frankfurt járat is.

Az Airbus egyik illetékese, Harald Wilhelm sietett cáfolni, hogy a társaság döntése bármiben változtatna a kétszintes óriást gyártó cég eladási esélyein és kampányán, ugyanakkor érdemes emlékeztetni arra, hogy épp ő, a gyártó pénzügyi vezetője volt az, aki tavaly, egy befektetői konferencián, kilátásba helyezte az A380-as program lezárását, ha nem sikerül beindítani a modernizálási programot, vagyis a neo-változat fejlesztését. Ami egyébként mostanság egészen távolinak tűnik: az újrahajtóművezett Super Jumbo legfőbb szorgalmazója, a legnagyobb, most nyolcvangépes A380-as gépparkot üzemeltető Emirates nemrég hatalmas szerződést kötött a Rolls Royce-szal a jelenleg is működő hajtóművekre, vagyis láthatóan gyakorlatilag lemondott az újakról, miután a gyártó erősen vonakodott belevágni ebbe a fejlesztésbe.

Lehet, hogy a British is bérelne a MAS gépeiből

A Malaysia példányainak megjelenése ezzel együtt mégiscsak fontos változásokhoz vezethet: hat olyan, egyáltalán nem régi gépről van szó, amelyek közül a legidősebb is csak három éve állt forgalomba, és nyilván a bérletük vagy az áruk is kedvezőbb lesz, mint egy új példány négyszáz millió körüli listaára, ami persze sokszor valójában sokkal engedményesebb. (Egyébként sokak szerint a MAS 380-asai a típuson eddig alkalmazott legszebb festéssel repülnek, de hát ha más lesz az üzemeltető, nyilván más lesz a megjelenés is). Eddig egy légitársaságról lehet tudni, hogy az eddigi megrendelőkön túl fontolgatja a belépést a 380-as üzemeltetői körébe, ez pedig a Turkish Airlines, és ugyanez a cég hírek szerint a MAS két gépét is szívesen bérbe venné.

Az IAG főnöke – a British tavaly állította forgalomba az óriásgépet – nem zárta ki annak lehetőségét, hogy szintén lízingelne a malájokéi közül. Kérdés, hogy mindez nem csökkentené az Airbus A380-as eladási esélyeit. Amelyekről a szaksajtó amúgy is igen szkeptikusan ír: tavaly egy gépet sem sikerült eladni a világ legnagyobb utasszállítójából, az évi harminc darabos gyártás fenntartása szükséges lenne ahhoz, hogy az átadásokból befolyó összegek megközelítsék a fejlesztési költségeket, viszont a mostani ütemterv mellett új megrendelések hiányában 2017-re már lyukak tátonganának a gyártási menetrendben.

Vajon hogyan alakul az óriásgép sorsa, függetlenül a Malaysia döntésétől?

Az internetes reagálások nagyjából két vonalon futnak. Az egyik véleménycsoport szerint az A380-asokkal semmi baj, azok a társaságok, amelyek üzemeltetik, rendkívül elégedettek a teljesítményével, és a Malaysia sem azért karja eladni vagy bérbeadni őket, mert nem gazdaságosak, hanem mert másképp a társaság nem tud úrrá lenni a tavalyi veszteségek okozta helyzeten. A másik fajta értékelés viszont magát az A380-as programot tartja elhibázottnak, rámutat arra, hogy a gazdaságos üzemeltetés csak abban az esetben igaz, ha a gépek állandóan utassal tele repülnek, ami korántsem realitás, a típus csak a legnagyobb néhány légitársaság flottájában termelhet profitot, de a legnagyobbak jelentős része nem vett belőle.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!