A MegaHub rendszer forradalmasíthatja a konténerszállítást

iho   ·   2016.11.24. 08:45
00kicsi

A logisztikai központokban eddig – intermodális módon – az irányvonatokon érkezett konténereket kamionok szállították a célállomásokig. A nagy rendező-pályaudvarok kora lejáróban van, főleg a lassúság miatt, ezért a „háztól házig vasúton” elv – még ha a célállomásnak van is iparvágánya – a gyakorlatban nem működhet. A most bemutatott MegaHub rendszer konténerrendezők egész hálózatával, könnyű és gyors átrakással kíván ismét teret adni a vasúti szállításnak.

A feltaláló Dietrich Diebel és a jármű működő modellje (fotó: Kemsei Zoltán)

Eddig az irányvonatokról leemelt konténereket jó esetben egyből a kamionokra, rosszabb esetben konténerdepóba emelte át egy portáldaru vagy rakodógép, az Automatic Rail Vehicle (automatikus vasúti jármű, ARV) azonban emelés nélkül mozgatja hosszirányból keresztirányba, mintegy kerekeken gördülő tolópadként a konténereket. Alapja a magas költségek és a kiforratlanság miatt elvetett Noell-rendszer, amely gyakorlatilag a hagyományos tolópadjárást lett volna hivatott forradalmasítani, és egy uniós közbeszerzést Németországban akkumulátoros hajtású, ám száz százalékosan közúti járművel nyertek meg nem sokkal később. Az ARV e két rendszer előnyeit egyesíti. A speciális szállítókocsira portáldaru emeli át a konténert, majd az a sínen hosszirányban, utána leeresztett segédkerekekkel oldalirányban a terminál következő átrakópontjára be tud állni. Innen a kiszolgáló tehervonat kocsijaira emelheti át a portáldaru a rakományt.

A konténer útja a MegaHub rendszerben<br>(forrás: DB)

A jármű hatalmas előnye, hogy az elektromos hálózattal fenntartott folyamatos kapcsolat miatt – az akkumulátorok elhagyásával – jelentős súlycsökkenés érhető el, továbbá a konténerek azonosítóját egy központi rendszer folyamatosan ellenőrizve az adott helyre, vonathoz, kocsihoz irányíthatja az ARV-t.

Az ARV működési elve

A találmányt Dietrich Diebel Magyarországon 2015. december 12-én, Németországban 15-én (a magyar bejelentés prioritásával) jelentette be, egy működőképes, hidraulikus modell is készült. A találmány minden olyan helyen alkalmazható, ahol közvetlen átrakás nem lehetséges, e a meglevő rendező-pályaudvaroknál is lényegesen kisebb helyet foglal el.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek