Meglehetősen komoly balesetnek látszik az, ami az új brazil katonai szállítógépet érte a tesztprogram során, a KC-390-es prototípusa egy földi próba közben elhagyta a São Paulo állambeli Gavião Peixoto repülőtér pályáját. A gyártó szűkszavú közleménye ezen kívül csak annyit említ, hogy az incidens a földi teszteken történt, vagyis nem fel- vagy leszállás végrehajtása közben, és a 001-es példány személyzetének tagjai nem sérültek meg. Az eseményről a közösségi oldalakon megjelent fotók azt sugallják, a gép egyenesen túlfutott a küszöbön, a gép bal szárnyát és orr-részét a baleset után letakarták, nyilván, hogy ne látszódjon a sérülése.

Kérdés, mekkora károk keletkeztek a törzsön, a futóműveken, a hajtóműveken; például ha a túlfutás közben esetleg leért a szárnyvég, ép maradt-e a bekötés, vagyis egyelőre nem világos, mekkora a komoly szerkezeti sérülés és milyen gyorsan javítható az ígéretes brazil konstrukció tesztpéldánya.

Az Embraer a kéthajtóműves sugárhajtású közepes szállítógépet a világszerte népszerű Lockheed C-130-as kihívójának szánja, hasonló kapacitással, de nagyobb sebességgel, ugyanolyan többfunkciós katonai használatra, tehát utántöltő szerepkörben is, mint a különféle változataiban immár hatvannégy éve létező, négyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás Hercules.

A prototípus első repülése még 2015-benvolt, tehát a tesztprogram nem halad túl gyorsan, ráadásul tavaly ősszel a géppel olyan incidens történt, ami akár az elvesztéséhez is vezetett volna: a teherszállító átesett, vagy más feltételezés szerint az átesési teszt torkollott több mint 2400 méteres magasságvesztésbe, amiből végülis a pilóták sikeresen kihozták a 001-est, a gyár szerint anélkül, hogy a gépet valamiféle szerkezeti károsodás érte volna, annak ellenére, hogy az átesés közben a prototípus „túllépte az üzemi paramétereket”, köztük a túlterhelés limitjeit is.

Annak ellenére, hogy az incidens több hónapra, egészen áprilisig földre kényszerítette a gépeket, a gyártó akkor is azt nyilatkozta, amit a mostani eset után is, tehát hogy a történtek nem befolyásolják a berepülési program menetét és a gép első sorozatgyártású példányát az első megrendelő, a brazil légierő még idén átveheti. Eddigi információk szerint azonban a tesztek továbbra is csak két géppel zajlanak, és az egyik kiesése, a történtek kivizsgálása, és az esetleg szükséges módosítások nyilván erősen fékezhetik a programot, amiről egy hónapja adott közre az Embraer friss videó-beszámolót.

A honi légierő mellett biztos megrendelő még Portugália, de érkeztek korábban hírek arról, hogy a csehek is vásárolnának a gépből. Az Embraer reményei szerint a típus részt vehet a régebbi gyártású Herculesek leváltására várható tenderen az amerikai tengerészgyalogság részéről. Globálisan nem kevesebb, mint hétszáz C-130-as helyett jöhet szóba a típus, már ha a felhasználók nem döntenek úgy, hogy a Herky legmegfelelőbb utódja továbbra is a rendkívül megbízható Herky, de persze az újabb (J) verziója.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!