Bizony, már ötven éve volt, hogy egy csapat csapat fiatalember elvonult egy rejtekhelyre (Pipishegy) a Zlin Trénereivel, hogy felkészüljön a nagy megmérettetésre. Edzőjük a legendás Mandl Ernő, a kijelölt keret nevei között is sok-sok máig fontos alakja szerepel a magyar aviatikának, például Lánc Tibor. Aztán a későbbi világbajnokok: az egyéniben is első Tóth József, és az aranyérmes csapat két másik tagja: Fejes Péter, meg aki továbbra is itt van, sőt, itt repül közöttünk: Katona Sándor. Fantasztikus névsor, fantasztikus siker, azt hiszem az iho/repülés olvasói is örülnek, hogy felidézzük őket, és ígérjük, majd visszatérünk magára a csodálatos 1962-es világbajnokságra is.

A II. Motoros Műrepülő Világbajnokság válogatott keretének tagjai

FEJES PÉTER

Harminc éves és tizenkét év óta repül. Vitorlázó repülőként kezdte, - ezüstkoszorús. Vitorlázó és motoros oktató. A szövetség hármas kötelékének vezérpilótája. Most vesz részt először világméretű versenyben.

FEJÉR MIKLÓS

Tizenöt éve repül, harminchét éves. Vitorlázó és motoros repülőoktató. Öt éve műrepül motoros gépen. 1950 óta a repülőnapok állandó résztvevője és a kötelék vitorlázó műrepülés egyik legjobb hazai képviselője.

HORVÁTH JÓZSEF

Motoros repülő oktató. Tizenhárom éve repül, ebből tizenkét év motoros repülés, most harminckét éves. A magyar műrepülő gárda sokoldalú tagja. Tizennégy vitorlázó és tizenöt motorosgép típust repül. Kétezernégyszáz órát töltött a levegőben.

KATONA SÁNDOR

Egyik legfiatalabb műrepülő pilóta. Huszonhét éves és tizenhárom éve repül, - vitorlázó és motoros oktató. Hat éve rendszeresen repül motoros géppel. A hármas műrepülő Tréner-kötelék tagja.

LÁNCZ TIBOR

A válogatott keret legifjabb tagja, huszonöt éves, tíz éve repül. Ezüstkoszorús vitorlázó pilóta. Vitorlázó és motoros oktató Miskolcon. Négy év alatt hatszáznyolcvan órát repült motoros géppel, kétezerhétszáz felszállásból. Két éve műrepül.

PÁL ZOLTÁN

Egy műrepülő világbajnokság tapasztalatai vannak mögötte. Harminchárom éves. Tizennégy éve motoros pilóta. A közelmúlt években szerezte meg az ezüstkoszorús vitorlázó jelvényt. A Budaörsi repülőtér parancsnoka.

KURUNCZI JÁNOS

33 éves és tizennégy éve repül. Vitorlázó és motoros oktató a győri repülőklubban. 1700 órát repült motoros géppel. Régi, kiváló, tapasztalat motoros pilóta.

TÓTH JÓZSEF

Aranykoszorús vitorlázó pilóta – egy gyémánttal. Huszonkilenc éves és tizennégy éve repül. Mérnök a ferihegyi repülőtéren. Vitorlázó és motoros oktató. Ezerháromszáz felszállással négyszázötven órát repült motoros géppel, vitorlázóval ezerkettőszázötven órát.

(fotók: Krämer Ervin)

Magyar műrepülés manapság

Az elmúlt ötven évben óriási változásokon ment keresztül a műrepülő sport Magyarországon. Az első és legfontosabb, hogy a finanszírozást az állam már semmilyen mértékben ne tudja, és nem akarja magára vállalni, ezért mind a motoros, és mind a vitorlázó műrepülésben résztvevő versenyzők önmaguk állják  – illetve szponzorok segítségével – a felkészülésük és a versenyzésük költségeit is.

Ettől függetlenül nem panaszkodhatunk, mert a körülményekhez képest elég szép eredményeket produkálnak a magyar versenyzők mind a motoros, és a vitorlázó műrepülésben.

A teljesség igénye nélkül álljanak itt az elmúlt ötven év motoros és vitorlázó műrepülő pilótái:

Erdős Mihály, Kovács Pál, Farkas Gyula, Durucz Jenő, Farkas Sándor, Heit Gáspár, Bubcsó István, Rozmann Gyula, Tóth László, Varga Zoltán, Molnár András, Pászti Tibor, Balatoni József,  Besenyei Péter, Szász Alajos Veres Zoltán, Daka Olga, Talabos Gábor Gurály Béla, Ábrányi Tamás, Illés Tamás, Keserű Béla, Karai Csaba, Kovács Gergely, Nádas Tamás, Szűcs Róbert, Spang Ferenc, Matuz István, Tóth Ferenc, Szilágyi János, Küthreiber Szabolcs, Dózsa Sándor.

És még egy évfordulóról, meg egy kapcsolódó idei eseményről: tíz éve lesz a nyáron, hogy Magyarország Kilitin megrendezte az első FAI Advanced Motoros Műrepülő Világbajnokságot, ebben az évben Nyíregyháza fog otthont adni a tizediknek, július 26 és augusztus 5 között.