Tizenötmilliárd forintos ráfordítással épülhetnek meg a zalaegerszegi tesztpálya 15 kilométernyi, új nyomvonalú útjai és négy darab híd. A keretmegállapodást a Bács-Kiskun megyei Duna Aszfalt Kft. és a zalai illetőségű Szabadics Közmű- és Mélyépítő Zrt. nyerte el – adja hírül a Magyar Építők.

Egyre nagyobb teret nyer a gépjárműfejlesztés területén az automatizáltság, gondoljunk a Tesla, a Google fejlesztéseire, vagy a Volvo automatikus fékrendszerére, mely által a jármű követni tudja az előtte haladót, és veszély esetén képes megállni. Világviszonylatban a kutatási terület friss, és gyorsan, hónapról hónapra hoz újdonságokat, s úgy tűnik, ebből Magyarország is ki akarja a venni a részét: a zalagerszegi tesztpálya számos világcég tesztelési központjaként szolgálhat, főleg, hogy önvezető autók tesztelését is biztosítják.

Nagysebességű oválpálya is készül Zalaegerszegen (fotó: Magyar Építők)

A forgalombahelyezés előtt a gyártók tesztelik a járművek menetdinamikai tulajdonságait és tartósságát, de az autógyárak tesztpályái általában csupán az alapvető útviszonyokat hozzák. A zalaegerszegi pályán is hozzáférhetőek lesznek problémás útviszonyok: hullámos utak, macskakő, emelkedők, mesterséges kátyúk, rossz minőségű utak. Vizes vagy csúszós, havas körülmények között is ki lehet majd próbálni a kocsikat. De mint említettük, ez csak az alap, mert a harminc hektáron mesterséges ipari, lakóövezeti és irodai környezetet is „előállítanak”. Lesz handling pálya, offroad pálya, országúti szakasz a létesítményben, a finanszírozási keret függvényében. Ami igazán új, és kevés autógyár rendelkezik vele, az a komplett autópálya szakasz fel- és lehajtókkal. Ráadásul haszonjármű-konvojokat is ki lehet próbálni, melyeknél csak az elöl haladóban van sofőr. Alagút is épül, ahol tesztelhető, az önjáró autó hogyan reagál a hirtelen megváltozott fényviszonyra.

Mint ismeretes, a mintegy negyvenmilliárd forintból épülő pálya alapkövét májusban helyezték el Zalaegerszegen. Ahogy arról októberben beszámoltunk, az építkezés első fázisa zajlik, a második fázisban, 2018-tól megépül a nagysebességű viszonyokra alkalmas ovális pálya, sor kerül a járműdinamikai tesztelemek további fejlesztésére, további kiszolgáló épületek létrehozására. A tervek szerint 2019 végére készülhet el a teljes beruházás.

Ipari, lakóövezeti és irodai környezetet is „előállítanak” a 2019 végére elkészülő tesztpályán. (fotó: Magyar Építők)

A Duna Aszfalt és a Szabadics a létesítmény több fontos elemét alakítja ki. A Smart City Zóna alépítményeit és útszerkezeteit, a járműdinamikai felület két felső aszfaltrészlegét, illetve más dinamikus elemeket ugyancsak. Elvégzik a nagysebességű oválpálya előkészítő földmunkáit is. Emellett 10,5 kilométernyi 2x1 sávos és 3,6 kilométernyi 2x2 sávos utat alakítanak ki új nyomvonalon, 4 új hidat építenek és 6 körforgalmi csomópont munkálatait végzik el. A munkálatok során 45 ezer köbméter bitumenes kötőanyagú pályaszerkezeti réteget kiviteleznek, több mint 11 ezer négyzetméternyi kőburkolatot építenek, 14 kilométernyi csapadékvíz-elvezető árkot adnak át, elvégzik az előkészítő földmunkákat mintegy 1 millió négyzetméternyi területen és kiépítik a szennyvíz, csapadékvíz és elektromos közművezetékeket is.

Az állami tulajdonú Autóipari Próbapálya Zala Kft. külön eljárásokat folytat le az egyes részszerződések megkötése céljából a cégekkel a keretmegállapodás alapján - adta hírül a Magyar Építők.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!