A Naprepülő ismét az óceán fölött!

iho   ·   2016.04.22. 08:45
cim

Magyar idő szerint éjjel kettő körül Piccard elérte és maga mögött hagyta a „Point of No Return” képzeletbeli pozícióját. Vagyis innentől kezdve nincs visszaút Hawaiira, csakis előre, Kalifornia felé! Közben egy A330-as utasszállító utasai is is viszonylag közelről megcsodálhatták a Solar Impulse 2-t, de ahogy Piccard vidáman mondta a rádión, az a gép nagyon siet, mert üzemanyagra szorul, a Solar Impulse „kicsit lassabb”, mert a a Nap energiája hajtja. (A mai modern utasszállítók földhöz viszonyított sebessége 800-900 kilométer lehet óránként, a Solar Impulse 2 földhöz viszonyított sebessége 30 csomó körüli.)

Korábban írtuk:

Második kísérletre sikerült a start, a Naprepülő ismét úton van, miután néhány hónapot Hawaii szigetén töltött. Mint arról korábban beszámoltunk, a tavaly Abu Dhabiban kezdett világkörüli utat komoly technikai problémák miatt meg kellett szakítani, a gép új akkumulátor-hűtést és hűtésvezérlést kapott, átalakították a robotpilótát és sok egyéb javítást is végeztek rajta, hogy befejezhesse a rendkívüli repülés-sorozatot. A javításokat tesztrepüléseken ellenőrizték, nos önkritikus megjegyzések szerint ezek a tesztrepülések hiányoztak Nagojában is ahhoz, hogy az előző szakasz igazán jól sikerüljön…

Csütörtökön magyar idő szerint késő délutánra tervezték a startot, de a 10 csomós szél sok volt a felszálláshoz, egy órára visszatolták a gépet a hangárba, és az erre a szakaszra kijelölt pilóta, Bertrand Piccard is szunyókálhatott egy kicsit a kabinban. Majd a meteorosok észlelték az „ablakot”, a kedvező időjárást, és ismét a startra tolták a gépet. Piccardnak még volt néhány gondolata indulás előtt, például hogy mennyire szép szimbolum az Si2 repülése április 22-én, a Föld Napján. Aztán helyi idő szerint reggel hat óra után sürgetően szólt bele a rádióba, gyerünk!

Egy kis időre vissza a hangárba: nem szabad erős szélben kockáztatni a törékeny gépet

Miután Kalaeloa torony is engedélyezte, magyar idő szerint 18.15-kor egyszerre beindult a négy elektromotor és felpörögtek a légcsavarok: néhány méternyi nekifutás után a gép a levegőben, volt. Piccard elégedetten állapítja meg, hogy a levegő tényleg csendes, nyugodt. Nem sokkal elemelkedés után a pilóta már visszavehette a hajtóművek teljesítményét, 18.23 futó be, az irányítás pedig engedélyezte a repülés folytatását saját navigáció szerint.

Ismét a pályán, felszállásra készen

Ami azt jelentette, a gép egy jobbfordulóval a pályával párhuzamosan délnyugati irányban repült, aztán északnyugat felé vette az irányt és emelkedett, a tervek szerint ugyanis nyugat felől kerülte meg Oahu szigetét, és egy északiasabb pályán fordult végül kelet felé, hogy a földkörüli út kilencedik szakaszaként egésze Kaliforniáig repüljön. A tervezők nyilván nem akarták kockáztatni, hogy a törékeny masina a sziget feletti turbulens zónában, viszonylag magas terep fölött repülve vegye fel a végleges kurzust, amire közel egy órás repülés után, közel kétezer méter magasan került sor, vagyios Oahu északnyugati csücskét megkerülve: most már valóban irány Amerika!

A tévéközvetítés egy kockája: Piccard felszállását a másik pilóta, André Borschberg figyeli

Korábbi tervek szerint a Naprepülő többféle amerikai célrepülőtér közül választhat a három-négy napra tervezett átkelés vége felé, attól függően, hogy a légáramlatok merre sodorják, illetve merre talál nyugodtabb meteorológiai körülményeket a repüléshez: akár az Egyesült Államok északi részén Seattle környéke is szóba kerülhetett. A start idején azonban eléggé határozottan San Franciscót emlegették a kontinensen való leszállás helyszíneként. Pontosabban Moffet Airfield a kijelölt cél, San Franciscótól délkeletre, az öböl déli csücskében, vagyis ott, ahol a Naprepülő érkezése kisebb forgalmi zavarokat okozna, mint a nagy San Francisco International légterében.

A vállalkozás portálján jól nyomon követhető a repülés, például amint a sziget megkerülésével a gép északkeletnek fordult

A repülés optimális esetben „csak” 62 órán át tart majd: a szakasz tehát valamivel rövidebb, bár semmivel sem könnyebb, mint a japán Nagojától Hawaiig, amit tavaly teljesített fosszilis üzemanyag használata nélkül, kizárólag saját napelemtáblái energiája révén a gép.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek