Kevés olyan jó, rugalmas gondolkodásról, életszerű viselkedésről és praktikumról szóló döntés volt mostanában a közlekedésszervezés háza táján, mint ami az egyébként teljesen életszerűtlen 80a-vonali teljes kizárás egyik melléktermékét jelentő csömöri HÉV-pótlás.

Az ügy magja, hogy a gödöllői HÉV-vonalon sűríteni kell a szerelvényeket, ha már Gödöllőt egy nagy szabóollóval jól lenyírtuk a vasúthálózatról. A sűrítésben természetesen részt vesznek azok a szerelvények is, melyek a csömöri szárnyvonalon jártak, minden tartalékra szükség van. És hogy valami jól látható jele is legyen annak, hogy a HÉV most már a MÁV része, a csömöri vonalon a kieső szerelvények pótlását a MÁV-Start Desiróival oldják meg. Mondjuk azért, mert nincsen más.

A pótlás szervezői viszont a hátrányt egy csapással előnnyé varázsolták. Kiötlötték, hogy ha már úgyis ott van az a szerencsétlen Desiro, akkor szakítva a jó startos hagyományokkal, miszerint ha egy vasútvonal ettől eddig tart, akkor a vonatok ettől eddig járnak, nem, csakazértsem indítunk közvetlen járatot, tessék átszállni! – szóval szakítva ezen kétségkívül virágzó hagyományokkal, az új járatot nem vágnák el Csömörön. Bár itt a felsővezeték véget ér, a felsővezeték nélküli, úgynevezett kavicsbányai vonalon tovább járatnák a vonatot Kerepesig. A vonat ott van, a vonal is, a menetrendjébe belefér, minek álljon, ha mehet is, utasokat szállíthat és pénzt termelhet. Ha csak napi három fordulóval is. Még így is csak aránytalanul kis mértékben ellensúlyozható a térség utasainak érdeksérelme, hiszen Cinkotán tíz hónapon keresztül mindenképpen átszállás vár a csömöriekre.

A gondolat bár szokatlan, de természetes és jó.

Azt tudhatjuk viszont, hogy a tízmillió házmester országában mindig vannak, akik hangyányi egyéni érdekeiket azonnal a közérdek elé helyezik, ha van rá módjuk. Egészen pontosan 116-an vannak, akik levelet írtak az Információs és Technológiai Minisztériumnak, hogy ellehetetlenítsék a HÉV-pótlás ezen innovatív módját, hiszen:

  • a vonat zajos és füstöt okád, és egyébként is vaskereke van,
  • úgysem utazna senki ezen a vonalszakaszon,
  • ha évtizedek óta nincsen itt forgalom, akkor most se legyen,
  • házaikat annak tudatában építették a használaton kívüli vonal mellé, hogy azon soha, de soha nem fog már tűzokádó acélparipa közlekedni.

Tették ezt annak ellenére, hogy a csömöri önkormányzat 1500 fő bevonásával közvéleménykutatást végzett a vasúti forgalom kiterjesztéséről a kavicsbányai vonalon, és itt a többség támogatta a vonatközlekedés beindításának gondolatát.

Nagy bajban lennénk, ha meg kellene mondani, az ellenérvek közül melyik a legaranyosabb: a füstös-zajos aggodalomban a napi háromszori lóláb lóg ki, ezért áll nyerésre, a legutolsóban viszont a gyermeki naivitás vesz le a lábunkról.

Mindeközben kétségünk nincsen, hogy a száztizenhat lakos nagy része egy februári reggelen gond nélkül fogja indulás előtt autója motorját perceken át melegíteni a szomszéd ablaka alatt, akár van lyuk azon a kipufogódobon, akár nincsen. A reményeket – miszerint hiába zárnak be egy vasútvonalat, amíg a földmű ott van, az bármikor újraindítható – alaposan értékeljük át, és vegyük számításba a – nem emberi, hanem – házmesteri tényezőt!

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!