Az ENSZ szakintézményéhez, a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezethez fordult a Qatar Airways a légitársaságot sújtó intézkedések ügyében. Mint ismert, múlt héten Szaúdi Arábia, az Emirátusok, Bahrein, Jemen, Líbia és Egyiptom nemcsak hogy megszakította diplomáciai kapcsolatait Katarral, de mind a négy állam kitiltotta légteréből a Qatar Airways gépeit, a társaság kénytelen volt bezárni irodáit az érintett országokban. Az ICAO közleményben válaszolt, és jelezte, valamennyi érintett ország bevonásával tárgyalások kezdődnek a helyzet felmérésére és tisztázására.

Az intézkedés alapvetően blokkolta volna az Öböl-régió három nagy nemzetközi légi csomópontjának működését, magyarán tulajdonképpen teljesen a földre kényszerítette volna a Qatar flottáját, ugyanis az aprócska félszigetet gyakorlatilag a Bahrein ellenőrzése alatt álló légtér veszi körül. Mint azt a Flightradar jelezte, ezt a tilalmat gyakorlatilag feloldották, és csak néhány légi útvonalra maradt érvényben, viszont Dubai felé továbbra is csak súlyos megszorításokkal repülhetnek a katari társaság gépei.

Nem maradt a földön Dohában a Qatar-flotta

A szaúdi zárlat azt jelenti, hogy a Qatar gépeinek a bahreini légtérből kilépve észak felé, Iránnak kell repülniük, majd Törökországon át jutnak Európába. Afrika felé szintén először Irán irányába kell indítani a gépeket, majd délnek fordulva Omán érintésével tudják elérni a célállomásokat. A nyilvánvaló plusz repülési idő és az ebből adódó plusz költségek mellett a légitársaságot a környékbeli arab államok zárlata azért is érinti súlyosan, mert az Emirates és az Etihad mellett a Qatar vitte a térségből a legtöbb utast a ráhordó járatai révén az interkontinentális vonalakon, egyébként az egyik legintenzívebb hálózat épp a szaúdi szomszéd felől hozta az utasokat a dohai átszállásokra.

Akbar Al Baker Qatar-vezér azzal fordult az ICAO-hoz, hogy a szervezet minősítse illegálisnak, törvénytelennek a Katart sújtó intézkedéseket, mert ezek ellent mondanak a polgári repülés szabad légtérhasználatát garantáló nemzetközi egyezményeknek. „Mi nem vagyunk politikai testület, mi légitársaság vagyunk, és ez a blokád megfoszt bennünket a garantált jogainktól” – fogalmazott az ICAO-nak írt nyilatkozatában Al Baker.

Két jellemző helyzetkép a Flightradartól: csak egy kivezető út létezik Európa felé...

A társaság elnöke ugyanakkor azt is jelezte, hogy a Qatar a járatainak túlnyomó többségét menetrend szerint teljesíti. A megszorítások első teljes hete során a légitársaság 1200 járatot indított Doha és 150 külföldi repülőtér között, ezeknek 90 százaléka az eredeti menetrendhez képest 15 percen belül indult a célállomásra. Nem mond le a cég a szokásos bővítési törekvésekről sem, már a blokád idején avatta a Doha–Dublin járatot, júliusban nyit két új vonalat Nizzába és Szkopjéba.

A blokád nemcsak a légi, hanem a tengeri és szárazföldi forgalomra is kiterjed, ami abból a szempontból is fontos, hogy például a Katarban felhasznált élelmiszerek több mint fele eddig Szaúdi Arábia felől érkezett, országúton. Most például a tejhiány elkerülése érdekében egy katari üzletember nem kevesebb, mint hatvan amerikai és ausztráliai Qatar teherjáratot használ fel arra, hogy négyezer tehenet szállítson be az országba.

...azon a légi útvonalon sorjáznak a Qatar gépei Irán és Törökország fölött

Ugyanakkor érdekes fejlemény, hogy épp a napokban várható az aláírása a annak a szerződésnek, amely szerint, egy korábbi, még tavaly kötött megállapodás első lépcsőjeként, Katar 36 F-15-ös harci gépet vásárol az USA-tól, a teljes üzlet nem kevesebb, mint 72 példányra vonatkozik. A Bloomberg ennek kapcsán arra emlékeztet, hogy a terrorizmus támogatásával vádolt és most eléggé elszigetelt katari állam területén egy fontos és népes, 11 ezer főnyi kontingenst állomásoztató amerikai támaszpont működik, mint az Iszlám Állam elleni műveletek egyik bázisa.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!