Az OMSI rövidítés omnibussimulatort, magyarul autóbusz-szimulátort jelent, 2009-ben hallottunk róla először, az első két demóvideó megjelenésekor. A 2007 tavasza óta tervezett játék a készítők, Marcel Kuhnt és Rüdiger Hülsmann gyerekkori álma volt. Az autóbuszok rajongói kétkedve fogadták a programot, amelyről főleg a korábbi próbálkozások tehettek, emlékezzünk csak vissza a Bus-Simulator 2008-ra, ahol még belsőnézet sem állt rendelkezésre. Egy tehetséges jelölt lehetett volna még a City Bus Simulator is, amelyet a World of Subways fejlesztői készítettek, de a New Yorkban játszódó program nem igazán vált be Európában.


Az OMSI különlegessége, hogy a két német fiatalember által fejlesztett program készítése során folyamatosan figyelembe vették a játékosok leveleit, a program fizikáját pedig buszvezetőkkel teszteltették. Ezzel elkerülhetővé vált a korábban említett szimulátorok hibái, ezáltal a bukás is. A szoftver fejlesztése szépen csöndben haladt, majdnem egy évig nem hallottunk róla semmit, végül tavaly októberben  jelentették be az idén tavaszi megjelenést. További két demóvideó segítségével a kezelést is megtanulhattuk, végül február végén jelent meg az OMSI letölthető verziója. Ismerkedjünk meg a programmal!

 

Buszfesztivál a spandaui buszgarázsban, ránk a 92-es vonal vár

 

Telepítés

 

Amint az előbb említettük, jelenleg a letölthető verzió vásárolható meg a kiadó Aerosoft honlapjáról. Jellemző volt az érdeklődésre, hogy a megjelenés napján teljesen megadta magát az oldal szervere, így két nap türelmet kértek, és egy tartalékoldalt is létrehoztak. Így mi is rendben megvásárolhattuk az OMSI-t. Vásárlás előtt regisztrálnunk kell a kiadó honlapján. Az átutalás után azonnal e-mailt kaptunk az Aerosofttól, amelyben megadták a letöltési linket, valamint a szükséges serialt is. Ekkor el is kezdhetjük telepíteni, a serial beírása előtt meg kell adnunk a regisztrált e-mail címünket is.

 

Az utasok felszállás után helyet is foglalnak

A letöltéskor 600 megás program telepítés után két gigabyte-ot foglal el, az asztalunkon két új parancsikon jelenik meg. Először az Aerosoft Launcherre kell kattintanunk, ahol elvégezhetjük a játék regisztrálását. Ez indítás előtt kötelező. A későbbiekben a frissítéseket, újdonságokat is itt tudjuk majd telepíteni. Regisztrálás után innen is indíthatjuk az OMSI-t, de ekkor csak ablakban fog futni. Aki teljes képernyőben szeretné élvezni a játékot, annak az OMSI ikonra kell kattintania. Mielőtt átlépnénk ide, érdemes a mellékelt PDF fájlokat megnézni. Itt találhatjuk a readme-t, illetve a berlini pálya térképét és a fordákat, valamint a szerkesztő leírását is.

Egy élő városba csöppenünk. Szemben a 92-es vonal egy másik kocsijára szállnak fel az utasok. A nappal és az éjjel az órának megfelelően változik, így a hajnal és a naplemente is megfigyelhető

Beállítások

 

Kattintsunk tehát az OMSI-ra! Mielőtt nekikezdenénk a játéknak, kattintsunk a beállításokra, segítségünkre lesz a program nem hivatalos magyarítása, az OMSI eredetileg csak angolul és németül tud. A grafikát mindenki a saját igényei szerint állíthatja be, de lehetőségünk van a program által felajánlott alapbeállításokat is használni, amelyet 2006-tól 2011-ig az átlagos gépekre szabtak. Ezek után érdemes a forgalmat is maximumra állítani, természetesen ehhez egy megfelelő erősségű gép is kell, de a realisztika miatt szükséges. Ekkor az autók maximális számát állítjuk be, de azt a program a napszaknak megfelelően változtatja. A billentyűzet opciót is érdemes megtekinteni, bár több olyan funkciót is beépítettek a jövőre nézve, amit ma még nem használunk ki. Ilyen a kuplung és a kézi sebességváltó fokozatai is. A beviteli eszközöknél kalibrálhatjuk be a kormányunkat, amelyre véleményünk szerint feltétlen szükség van a kulturált vezetéshez. Az utasok ugyanis elvárják a finom kormányzást és a puha fékezést. Kormány használatánál érdemes pár fontosabb funkciót is a gyors gombokhoz rendelni, ilyen a megállóhelyi fék, az ajtónyitók és az index. A játékhoz legalább 2,6 gigahertzes processzorral és 2 gigabyte memóriával kell rendelkeznünk. Videókártyánknak minimum 256 megabyte-ot tudnia kell.

Valós forgalom a reggeli csúcsban

 

Ismerkedés

 

Indítsuk el az OMSI-t! Alapból két pálya áll rendelkezésünkre, a Grundorf névre hallgató vidéki vonalon egy helyi járatot vezethetünk. A nem túl izgalmas vonal a busz kezelésére megtanít minket, érdemes először itt kezdeni. Az OMSI fő vonala azonban az 1989-es évek Nyugat-Berlinjében játszódó spandaui pálya, ismerkedjünk meg vele!

 

A Grundorf pálya már napjainkban játszódik, így a végállomáson elektronikus kijelzőt találhatunk. Utóbbi természetesen működik is. Érdemes a reggeli ködöt is megfigyelni

A grundorfi pálya másik végállomása, igazi vidéki hangulat. A város egyedüli busza, a 76-os fél óránként jár

Nem sokkal a rendszerváltás előtt kapcsolódunk be a város vérkeringésébe. A nyugati előváros, Spandau is a különleges, körülzárt területhez tartozott. A 92-es busz szinte „faltól falig” közlekedett, lényegében szó szerint: az egyik végállomása a Staaken felé vezető határátkelő mellett volt (Stadtgrenze, ma Hahneberg), másik vége pedig a Freudstraßénál, a berlini fal tövében található.


Az M37-esnek az egykori 92-es buszt kiszolgáló ága, a Freudstrasse után a fal lebontása miatt tovább halad a busz

 

A nyugat-berlini közösségi közlekedésben kulcsfontossága volt a buszoknak és a metróknak. A villamos 1967-ben megszűnt a város nyugati részén, a fal 1961-es felhúzásától egészen 1984-ig az S-Bahn-t bojkottálták, ugyanis azt a kelet-német államvasút, a DR üzemeltette ebben az időben. Eredeti szerepéhez csak 1984 után tért vissza, amikor a nyugat-berlini városvezetés átvette az üzemeltetési jogokat, és azt a BVG-re ruházta.

 

Stadtgrenze végállomáson járunk, háttérben a határállomás látható. A kép tetején a később részletezett opció által előhívott jeleket láthatjuk. A hátsó terminus nevű megállónál kell az indulási időt kivárnunk. Természetesen előbb is előreállhatunk, de csak akkor, ha a végállomást más járat nem használja

Freudstrasse végállomáson csak pár perceket várakozunk, háttérben a berlini fal látható

A spandaui pálya hálózata


Spandau városrész közlekedésében a rendszerváltás után is főszerepet játszottak a buszok. A városrész kötöttpályás kapcsolatát csak az U7-es metró (ezt a World of Subways második részében vezethetjük) és az S-Bahn, valamint regionális vonatok adják – ezek azonban csak a városközpontban állnak meg. A távolabbi részekről autóbuszok hozzák be az utasokat a spandaui óriás-buszvégállomásra. A vonalon ma az M37-es viszonylat egyik ága szolgálja ki az utazóközönséget.

Berlinben tehát a 92-es vonalat vezethetjük, ezen kívül a csúcsidőben közlekedő 92E betétjáratot és éjszakai 13N-et is járhatjuk, ha kedvünk van hozzá.

 

A 92E vonal westerwaldstrasse-i végállomásán járunk. A vonal a délutáni csúcsban idáig, míg reggel a 92-es másik felétől Reimerwegtől indul. Mind a két esetben Rathaus Spandau a végállomás, de délután a közeli Spandau West S-bahn állomáson várja ki az indulási idejét

Kezdéskor választhatunk, hogy új játék nyíljon meg, vagy egy korábbit töltsön vissza. Amennyiben az újat választjuk, akkor ha úgy állítottuk be, a windows órájának megfelelően szinkronizálva tölti be az aktuális napot és időt. Kezdéskor a kerület központjában Rathaus Spandauban találjuk magunkat, amikor választás elé kerülünk, hogy egy a környezetünkben lévő busznak az irányítását vesszük át, vagy egy újba ülünk be. A kezelés megértéséhez ismerkedjünk az ALT billentyűvel elérhető menüsorral!

Vezetés közben folyamatosan gondoskodnunk kell az utasok kényelméről, így a fűtésről is. A hőfokot alul szabályozhatjuk, míg az SD202-es esetén a kép bal szélén látható gombokkal kapcsolhatjuk be a ventilátorokat. A hőfokmérőt a pénztárgép mögött találjuk majd meg

A legrégebbi SD200 esetén a hőfokmérő előtt látható billenőkapcsolóval indíthatjuk el a fűtést. Ameddig nem tapasztaltuk meg a különböző műszerfalat, érdemes a billentyűzetet használni. Érdemes tudni, hogy egérrel szinte mindent kezelhetünk, közelíteni és távolítani a görgő lenyomásával tudunk

Balról jobbra haladva a nyíl ikonnal lehet a menűsort eltüntetni, majd a mellette látható emblémával a belépéskor látható ablak jelenik meg, itt tudjuk újraindítani az OMSI-t, vagy esetlegesen egy másik mentést betölteni. Ha már mentés, akkor a következő ikon szerepére hamar rájöhetünk. De ha már itt tartunk, itt találtuk az első komoly hibát, sajnos nem sorolják fel a korábbi mentésünket, így ha egy feladatot elmentünk, akkor szükséges megjegyezni a nevét az újbóli mentéskor. A következő, képernyőmentésünkkor áthúzott ikonnal a kiválasztott buszt törölhetjük, a ferde nyíllal pedig a buszunk helyzetét változtathatjuk meg. Ez utóbbi csak akkor működik, ha nem vagyunk járatban.

Az OMSI-ban a visszapillantó tükrök is tökéletesen működnek

A 92-es ikonnal tudjuk a lehető legegyszerűbben beállítani a kijelzőket, utóbbira persze valóságosabb módszerek is vannak, amelyre hamarosan visszatérünk. A villáskulcsra baleset után van szükségünk, amennyiben megsérült a busz. A következő két ikon a busz mosására és a tankolásra kell, míg a szirénát esemény esetén kell használunk, a helyszíneléskor dől el, hogy hány perc büntetést kapunk. Következő opcióval a járművezető aktáját nézhetjük meg, majd elértünk az egyik legfontosabb gombhoz, a menetrendhez. Ezzel tudjuk kiválasztani, hogy melyik járat hányas forgalmiját vesszük át. Érdemes a korábban említett PDF fájlt megnézni, és kiválasztani egy indulást.

Igazán elszántak garázstól garázsig is vezethetnek egy-egy rövidebb forgalmi számot. A 13N négy kört tesz meg éjszaka

A buszunkkal a végállomáson is teremhetünk, de át is vezethetünk oda. Lehetőség van kisegítő fuvarra is, de érdemesebb a teljes járatot átvennünk. Ilyenkor az eredeti busz garázsba vonul. A következő jellel vehetünk át egy közlekedő buszt, amely a környékünkön halad, a kérdőjel és a nyíl együtt pedig az utat és a számunkra kijelölt megállókat mutatja. Az óra segítségével nézhetjük meg a játék idejét, amennyiben nem vagyunk járatban, módosíthatjuk is. A felhő segítségével az időjárást állíthatjuk be. Érdemes a reális időjárás opciót bekapcsolni és kiválasztani Budapestet, így a repülős időjárás előrejelzés segítségével hasonló időt kapunk a játékban, mint a fővárosban. A következő ikonnal kormányunkat aktiválhatjuk, hasonló szerepe van az egérnek is, amelyet kormányzásra használhatunk. A Track IR-rel a pályaszerkesztést kapcsolhatjuk be, míg a következő kettő jel a beállításokat és a kilépést jelenti.

 

Járműállomány

 

A két pályán jelenleg kettő autóbuszt választhatunk ki, amelyeknek különböző altípusai vannak. Ezek Berlin klasszikusai, az emeletes SD200 és az SD202.

d200_1A D200 és a D202, Berlin klasszikusai várják a játékosokat

Az MAN SD200 volt az augsburgi cég első emeletes busza, az 1973-ban bemutatott kéttengelyes buszok legnagyobb vásárlójának a Berlini BVG bizonyult, ahová mintegy ezer példány érkezett. A kétajtós busz MAN gyártmányú motorját leghátul helyezték el, ehhez kapcsolódott a Voith automataváltó. Érdekesség, hogy az MAN motor közvetlen rokoni kapcsolatban áll a Rába által gyártott MAN licenszű motorokkal, így a busz vezetése közben az embernek az az érzése, hogy Ikarus buszon utazik.

Ha zavarna a nap, húzzuk le az egér segítségével a napellenzőt. Ugyanígy nyithatjuk és zárhatjuk az utastéri és a vezetőfülke ablakait is

A német fővárosból 2003-ban távozott az utolsó példány, és köszönhetően a strapabíróságának, a városnéző buszokat üzemeltető cégek szép számban csaptak le rá. Az SD200-as utódja az SD202-es, amely a normálpadlós (S) emeletes buszok (D) második generációjának számít. Az 1986 és '92 között gyártott kéttengelyes kétajtós kocsikból 468 példány került Berlinbe, a buszok egészen 2009. év végéig szolgálták a főváros közlekedését, elődjéhez hasonlóan ezen kocsikból is a városnéző járatokat üzemeltető cégek vásároltak be, még Budapestre is jutott belőlük néhány. Az SD202-esek utódja az 1995-től gyártott alacsonypadlós ND202.

Az időjárás teljesen reális, hó esetén óvatosan kell a fékkel és a gázzal bánni, hamar kipördülhetünk

A programban a különböző altípusok eltérő fejlettségű kijelzőkkel rendelkeznek. Legtöbben a klasszikus tekerős változat található, de az SD202-esekben már mátrixos kijelző van, amelyet az IBIS segítségével állíthatunk be.

A linie gombra kattintva írhatjuk be a járat kódját (92-es esetén 09200), majd a route gombbal választhatjuk ki az útvonalat. Az alul jobb oldalt látható gombra kattintva írhatjuk ki a kijelzőre, amit beállítottunk. A legújabb busz esetén SD202 D92-esnél már automata utastájékoztató is van, kijelzővel, amit a Q-val kezelhetünk, vagy az IBIS-en látható kék gombbal. A „Q” folyamatos nyomvatartásával mikrofonunkkal beszélhetünk is az utastérbe

De ha már az IBIS-nél járunk, a fedélzeti számítógép mindegyik buszon megtalálható, indulás előtt ezen kell bejelentkeznünk. A járatok kódjait a menetrendben találhatjuk meg a harmincadik oldaltól kezdődően. A járatkód IBIS-Linie/Kurs néven szerepel, míg az iránynak megfelelő kód az IBIS route alatt található. Hasonló szerepe van a Ziel-Nr. Matrix-nak, amely a tekerős kijelzőnél szükséges számot takarja. A harmadik, az úgynevezett Rollband (célfilm) a 83-as gyártású (SD83) SD200-asokban található, a későbbi gyártásúakban már rendes pontmátrixos kijelző található.

Az SD83-nál egyszerűen lehet kiválasztani az útvonalat és a viszonylatszámot, a kódot (bal szélén) és a számot (jobb oldali) az egérrel kell beállítani. Ezután a zöld gombokra kattintva beállítja magát

A régi kijelzőnél nehezebb dolgunk van, egyesével kell elléptetnünk a megfelelő végállomásig, a 92-est pedig a beállításokban bemutatott módon tudjuk kiíratni

 

Utasszállítás


Mielőtt utasokat kezdenénk szállítani, mindenképp szükséges a kijelzőt beállítani, különben az emberek nem szállnak majd fel. Ha ez megtörtént, indulás előtt (a gyújtást ne felejtsük el rátenni) egy-két perccel álljunk be a felszállóhelyre, majd kezdjük el a beszállítást. Beállítástól függően jegyet is kell árulnunk, fontos tudni, hogy Berlinben a mai napig is csak az első ajtón lehet felszállni, nem volt ez másként 1989-ben sem. Jegyárusításnál két lehetőségünk van, a régebbi típusúaknál előregyártott jegyek vannak, míg az újabb kocsikon gép segítségével állíthatjuk ki a jegyeket. A program kiírja, hogy milyen jegyet kérnek, érdemes indulás előtt próbálgatni a jegykiadót. Jegyvásárlás után vissza is kell adnunk, erre csak aprópénz áll rendelkezésünkre.

A jegyeladás csak növeli a játék valósághűségét

Korábban már említettük, hogy finoman kell vezetni a buszokat, már csak azért is, mert az emeletes kocsik igen borulásveszélyesek. Nagyobb fékezés, vagy gyorsan bevett kanyar esetén az utasok azonnal morogni fognak. Hasonlóan nem szeretik a négy percnél nagyobb késést, vagy ha egy autót meghúzunk. Utóbbi esetben az első megállónál elhagyják a járművet. Érdekesség, hogy az OMSI kezelni tudja a csuklós buszokat is, de jelenleg még nem készült hozzá ilyen jármű.

Az automata nélküli buszokban a kassza mellett találhatjuk a jegyeket, rákattintva adhatjuk ki az utasoknak

 

Forgalom


Amint írásunk elején említettük, a program a napszaknak megfelelő forgalmat generálja, az autók minden eddigi játéktól eltérően nagyon jó mesterséges intelligenciával rendelkeznek. Indexelés esetén kiengednek a megállóból, de ha egy jobbról betorkolló út esetén véletlen kint maradt a jobboldali indexünk, azonnal behajtanak elénk, hiszen úgy értelmezték, hogy mi úgy is befordulunk. Sajnos itt hibák maradtak, nem minden esetben kapjuk meg az elsőbbséget, hiába haladunk magasabb rendű útvonalon, és igen gyakran találkozhatunk torlódással, amit egy kereszteződésben ragadt gépjármű okoz. Ilyenkor ha tudjuk, kerüljük ki! Érdemes tudni, hogy néhány mellékutca járható Berlinben (garázsmenetre is több útvonal áll rendelkezésünkre), így a torlódást elkerülhetjük, de megálló nem maradhat ki.

 

dugo egy beragadt autó miatt hatalmas torlódás alakult ki


Nem ejtettünk eddig szót a hibákról, amelyek előfordulnak, az előbb említett forgalom mellett többször futottunk bele olyanba, hogy a teljes vonalon végighaladtunk anélkül, hogy utas szállt volna fel. Ez persze késő este előfordulhat, de vasárnap délben nem biztos. Hasonló hiba, hogy a busz elkezd ugrálni, ez az FPS szám (kép/másodperc) leesése esetén keletkezik. Ilyenkor érdemes a tálcára tenni a programot, hátha lenyugszik, esetleg a grafika minőségén csökkenteni. Alapvető hiba, hogy a többmagos processzorok előnyét nem kezeli megfelelően az OMSI, utóbbi 2011-ben nagy vétek. De a szerzők hozzáállására jellemző, hogy folyamatosan gyűjtik az észrevételeket, így amire lehetőségük lesz, javítják.

Természetesen nem várhatjuk el, hogy több ezer arcot lemodellezzenek, de amikor egymás után háromszor száll fel ugyanaz a kinézetű utas, igen zavaró tud lenni

A kisebb hibáktól eltekintve a buszokra fogékony játékosoknak különleges élményt nyújt az OMSI. A buszok fizikája egészen kiváló, nem beszélve a hangokról. Olyan finomságokra is figyelmet fordítottak, mint a korai VOITH-váltókra jellemző fordulatszám-ingadozásokra, teljesen természetes, hogy ha erősebb gázt adunk, visszavált a sebességváltó.
Az OMSI jelen formájában is kiváló szórakozást nyújt, a szabadon készíthető kiegészítők miatt még sok örömöt okozhat ez a hiánypótló program.

 

Teszt: Óvári Péter, a vonalat Halász Péter, a buszokat Istvánfi Péter mutatta be.

 

csik

Kapcsolódó oldalak:

 

Itt az OMSI!

Közel a megjelenés

Kötelező darab