Címmondatunkat Máthé Zoltán fotóriportertől, kollégánktól loptuk, aki szerdán kora reggel a klasszikus mémbe illő wtf-fejjel szemlélte a 327 141-es gőzöst a letűnt józsefvárosi pályaudvar dzsindzsával telenőtt martalékán. De mit keresett itt a gőzös?

Az Indóház magazinban nemrég hírt adtunk arról, hogy a Magyar Állami Operaház számára kiállítási állapotban restaurálják az Istvántelken tárolt 327 141 pályaszámú gőzmozdonyt és a WL 2354-es egykori Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) étkezőkocsit. A járművek a volt MÁV Északi Járműjavító Eiffel csarnokában épülő új próba-és raktárbázisának közösségi terében lesznek kiállítva.

A gőzös és az étkező az Északiban. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila felvételeiből!

A gőzöst szeptember végére már lefestették, szállításra kész állapotban volt. Egyelőre elég sok alkatrésze hiányzik, ezek pótlása folyamatban van, és akár 85 százalékos külső készültséget is elérhetnek. Ha nem sikerül minden eszközt beszerezni, az Operaház műhelye fából elkészítheti azokat. Az étkezőkocsit a MÁV Nosztalgia Kft.-nél részben felújították. Az alvázat és a forgóvázat le is festették, maga a kocsiszekrény viszont nagyon romos állapotban van. A felépítményből a vázszerkezet, a vasalások és valamennyi külső lécezés is használható, a padlózat viszont teljesen tönkrement. A jármű felújítását az Operaház díszletasztalosai fejezik majd be.

Pompás kulisszák közt rendezi a muzeális járműveket a Nosztalgia bérelt Dácsiája

A gőzöst és az étkezőkocsit szerda hajnalban indították útnak a Vasúttörténeti Parkból. A maximum hússzal haladó vonatot a MÁV Nosztalgia Kft. M32 2040-es Gokartja és a csíkos 439 009-es Dácsiája továbbította. A két gépre az Északiban történő tolatásokhoz volt leginkább szükség, de a szendvicses felállásnak hála a ferencvárosi körbejárást is el lehetett hagyni. A menet végül öt órakor indult el a Parkból, két és fél óra múlva pedig megérkezett Józsefvárosba.

A menet a Józsefvárosi pályaudvaron. Háttérben a Ganz-gyárból kinőtt kínai negyed

Már évekkel ezelőtt is megdöbbentő volt a pályaudvar maradéka, ezt most tetézi a kínai piac ottfelejtett enyészete. A váltók többsége ki van szögelve, csak egy-két útvonalat hagytak meg az esetleges pályás rakodásoknak és az északis meneteknek. De még így sem volt egyszerű beérkezni a járműjavítóba, az egyik angolváltó „dobásához” egy külön pályafenntartó egység érkezett... A gőzös és az étkezőkocsi végül sikeresen megérkezett az Északiba. A végső elhelyezésükről, felújításukról az Indóház magazin decemberi számában számolunk be.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!