Erős légitársaság a cél, 70–80 repülőgéppel – a Magyarországon is jól ismert, Budapesten is gépeket állomásoztató Travel Service ennek jegyében akarja megszerezni a cseh nemzeti légitársaság praktikusan teljes tulajdoni hányadát, összesen 94,74 százalékot. Az a nyilatkozatokból világos, hogy az elsősorban üdülőhelyi charterekkel és menetrend szerinti repülésekkel is foglalkozó Travel, amely jelenleg harmincnégy százalékot birtokol, mindenképp megvásárolja a Korean Airlines negyvennégy százalékát, a kérdés, hogy meg tudja-e vásárolni a cseh állam által tulajdonolt csaknem húsz százalékot.

A prágai trösztellenes hatóságnak öt napja van a döntésre, engedélyezi-e a tranzakciót, de más nyilatkozatok szerint még a kormány sem hozott hivatalos döntést az állami tulajdonrész eladásáról. Azonban ha a döntés negatív lenne, a Travel akkor is több mint háromnegyedét birtokolná a CSA-nak.

A koreai partner 2013-ban vásárolt bele a cseh nemzeti légitársaságba, és megkezdődött a mindössze tizennyolc gépet üzemeltető veszteséges társaság szerkezeti átalakítása. 2015-ben hozták tető alá a Travel-féle üzletet. A CSA tavalyi nyeresége már 10 millió euró volt, és az idei eredmény is jónak ígérkezik, az év első felében az előző év első feléhez képest huszonkét százalékkal több volt a CSA utasa, 1,2 millió, a Travel Service ugyanakkor 1,7 millió utast szállított.

Ugyanakkor a felerészben a kínai CEFC befektetési csoport tulajdonolta Travel Service alapítója és társtulajdonosa, Jiří Šimáně korábban már úgy nyilatkozott, hogy „a mi légiközlekedési piacunkon csak egy cseh társaságnak van helye”.

Elterjedt tévedés, hogy a Travel diszkont társaság: nos ez csak a Smartwings brand alatt működtetett néhány menetrend szerinti járatra vonatkozik, ezeken kell fizetni a jegyen felül a fedélzeti ellátmányért.

A két légicég flottája nem épp kompatibilis. A Travel Service flottájában jelenleg 43 gép van, ezek közül egy része wet-lease konstrukcióban bérelt: egy A320-as és négy 737-800-as. Ezen kívül üzemeltet a cég még négy Cessna 680-as üzleti gépet is, a géppark része két ex-Malév 737-700-as. A CSA pedig kilenc A319-est és nyolc légcsavaros-gázturbinás regionális ATR-t repültet, plusz azt az A330-300-at, amit az interkontinentális vonalakra a Korean flottájából vett át.

Részletes elemzések az üzletről még nem láttak napvilágot, de egy fontos tendenciát mindenképp tükröz a hír: azt, hogy az egyre keményebb európai versenyt a konszolidációval, a kisebb cégek összevonásával lehet csak túlélni, nem elég a külső tőkeinjekció.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!