A vonatok tele vannak, de az utasok fele nem fizet

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.11.20. 08:45
kiskep

A Robert Fico által vezérelt szociáldemokrata szlovák kormány rendelete alapján november 17-e óta a diákok és nyugdíjasok ingyen utazhatnak a közösségi közlekedést kiszolgáló, állam által finanszírozott járatokon a vasúton. Sőt nem csak a szlovák állampolgárok jogosult rétege, hanem az EU tagországainak nyugdíjasai és diákjai is igénybe vehetik a térítésmentes utazást a ZSSK vonatain.

Büszkén állnak sorba az ingyen utazásra jogosító igazolványért a szlovák nyugdíjasok<br>(fotó: ZSSK)

Persze a dolog nem ilyen egyszerű. Az ingyen utazáshoz regisztráció szükséges, azaz az érdeklődőknek ki kell váltaniuk egy térítésmentes utazásra jogosító igazolványt (ezt a nagyobb vasútállomások jegypénztáraiban tehetik meg), és az utazás megkezdése előtt a jegypénztárban az igazolvány alapján meg kell váltaniuk a nulla eurós vonatjegyet A pontból B pontba. A regionális és személyvonatok esetében nincs meghatározva a konkrét időpont és vonatszám, de a távolsági járatokon (gyorsvonat, expressz, EuroCity) már feltüntetik a járatszámot és az időpontot, tehát konkrét vonatra érvényes ingyenjeggyel utaznak a diákok és nyugdíjasok. Az InterCity kategóriájú helyjegyköteles távolsági vonatokon Pozsony és Kassa között nem vehető igénybe a kedvezmény.

Se nem diák, se nem nyugdíjas, mégis ingyen utazik...<br>(fotó: a szerző)

A Szlovák Vasúttársaság adatai szerint csak az első napon, tehát november 17-én a jegypénztárakban megváltott menetjegyek csaknem fele nulla eurós jegy volt, 104 ezer kiadott jegyből 48 ezer nullás címletű volt. Ezek kétharmadát diákok váltották ki, többségük egyszeri utazásra jogosító menetjegyet váltott. A diákoknak viszont még arra is lehetőségük van, hogy havi vagy heti bérletet váltsanak ingyen, s ezzel a jeggyel egy adott szakaszon bármennyi utazást tehetnek. A vasúttársaság kénytelen volt egy délutáni mentesítő járatot is indítani Zsolna és Pozsony között, annyian voltak a vonatokon.

A szerelvények kapacitásának növelését a ZSSK már előkészítette, a csehektől bérelt másodosztályú kocsik segítik ki a távolsági járatokat. Összesen hatvan vasúti kocsit vettek bérbe, ami azt jelenti, 12 ezer hellyel van több napjainkban a vonatokon országszerte. A ZSSK szóvivője szerint eddig több mint 200 ezren váltották ki az ingyenes utazásra jogosító igazolványukat, ezek száma napról napra tovább nő. Számítások szerint körülbelül 2,5 millió szlovákiai polgár jogosult a kedvezményre. Arról egyelőre nincs adat, hogy hány más EU-tagország polgára váltotta ki az igazolványt.

Már a cseh kocsikkal erősített pozsonyi gyors<br>(fotó: railtrains.sk)

A jövő évi szlovák költségvetés 13 millió eurós (4 milliárd forint) támogatással számol, hogy fedezze a Szlovák Vasúttársaság és a Regiojet (a Pozsony–Komárom szakaszon közszolgálatot teljesítő vonatokat közlekedtet) költségeit az intézkedés miatt. Az állami vasúttársaság működését a kormány már így is évente 205 millió euróval (62,6 milliárd forint) támogatja. Sokan tudják, a bevételkiesést valamiből úgyis elő kell teremteni, és hogy ez a forrás nem Fico fizetése lesz, az is világos.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek