A320neo: készül a rövidpályás változat!

iho   ·   2015.09.21. 08:45
wingroot_cim

Az első 320neo törzs-szárny csatlakozása: a gépnek ezen a részén kell módosítani a több felhajtóerő érdekében

Az Airbus angliai, filtoni gyárában tervezték, elkészítették, sőt, már tesztelték is azt a részegységet, amely a remények szerint alaposan javítja a most berepülés alatt álló modernizált utasszállító pálya-teljesítményét. A „SHARP” névre keresztelt (Short Airfield Package) módosítási csomag lényeges eleméről van szó, ez pedig egy új szárnytőburkolat, kompozitpanel a törzs és a szárny csatlakozásánál, ami kisebb sebességeknél növeli a szárnyon keletkező felhajtóerőt, és így csökkenti a le- és felszálló sebességet, ami lehetőséget nyújt rövidebb pályák használatára.

Az Airbus közleménye szerint a SHARP program kiindulópontja az volt, hogy a 320-asok használhassák Rio de Janeiro egyik különleges repülőterét: a Santos Dumont párhuzamos pályái csak 1320 illetve 1260 méter hosszúak, a megközelítés mindkét irányból úgymond „kalandos”, vagy egy híd, vagy a híres Cukorsüveg bonyolítja a behelyezkedést az amúgy rövid pályára. A reptér azonban gyakorlatilag a nagyváros szívében van, és nyilván sok légitársaság szeretne A320-asokkal ide repülni.

A Santos Dumont légikikötőt egyébként most is menetrend szerint látogatják keskenytörzsű közepes utasszállítók, köztük a rövidpályás használatra már korábban kialakított 737-800 SFP (Short Field Performance) változatok 156 utassal a GOL, illetve az Airbusok közül a 319-esek a TAM színeiben, főképp belföldi shuttle-járatokkal.

A legrövidebb pályák, amelyeket Airbus- és Boeing utasszállítók menetrend szerint használnak

Az biztos, hogy a repülőtér jelentősége és az itteni leszállás reklámértéke a 2016-os riói olimpia közeledtével egyre nő... A terminált mindenestre már bővítették, de a pályák hossza nem változott.

A rövidpályás csomag az Airbus közleménye szerint a szárnytő körüli légáramlás optimalizálása révén erősen csökkenti a megközelítési és földet érési sebességet, és a rendszer korábbi gépekre is felszerelhető. Az új panel próbadarabját Filtonban készítették el, Toulouse-ban pedig a jelenleg zajló 320neo berepülési program keretében tesztelték, és most már a gyártás előkészítése van soron.

Ez még az eredeti burkolat: a szép fotó a prototípus bemutatkozásakor készült

Lehetséges egyébként, hogy az Airbus nemcsak a riói reptérre gondolt a rövidpályás 320neo koncepciójának kialakításakor, hanem Londonra is. Mint arról portálunk is többször beszámolt, a nagyváros keleti részén, az egykori dokkok helyén működik a London City repülőtér, amely igen közel fekszik a világgazdasági jelentőségű üzleti központhoz, Docklandshez, és amely ugyancsak rövid, 1500 méteres pályával várja a gépeket.

A kis reptér forgalma meglehetősen komoly, évi 3,65 millió utas, a legnagyobb gép pedig, amely itt leszállhat, egy ugyancsak módosított Airbus, de az egyfolyosós gépcsalád legkisebb tagja, a már nem gyártott 318-as, amellyel a British Airways tart fenn exkluzív, 32 business-üléssel működő járatot a City és New York között.

Ahová nagy üzlet lenne csupa-business 318-as helyett standard 320-assal járni: London City

Nyilván komoly vevőköre lehetne egy itt leszállni képes 320-as változatnak is. A gépen persze, amint a 318-as esetében is, több más komoly módosítást kell ehhez végrehajtani, például alkalmassá tenni az itt használatos, a szokásos 3 fokosnál jóval meredekebb, 5,5 fokos siklópályához, ami a 318-as esetében módosított fékszárny-beállításokat és a repülési szoftver átdolgozását is szükségessé tette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek