Az Afganisztánban komoly hírnevet szerzett K-MAX forgószárnyassal a gyártó, a Kaman Aerospace és a Lockheed Martin tartott sikeres bemutatót november ötödikén: a próbatüzeket sikeresen oltotta el a gépre akasztott külső, puha falú tartályban lévő oltóanyag. A távolról irányítható és opcionálisan pilótával is repülhető K-MAX a New York államban lévő Griffiss nemzetközi repülőtéren oltott el nyolc próbatüzet.

A négy órás próbafeladat közben 2270 kilogramm vizet vett fel és dobott a tűzfészkekre a gép, illetve alakított ki a tűz terjedését megelőző „vízfalat”. A gép a tesztek során óránként 10 ezer 900 kilogramm vizet volt képes oltásra felhasználni, s ez Greg Steiner, a Kaman szerint összemérhető az Evergreen tűzoltó feladatokra átalakított 747-132 Supertanker négyhajtóműves óriásgépének teljesítményével.

A tűzoltási feladatoknál egy Lockheed Indago kvadkopter segítette a K-MAX pilótáját, az általa közvetített videó segítségével deríthetik fel a tűzfészkeket, a veszélyes pontokat, ahol a beavatkozás a leginkább szükséges. Ezt a kisebb, kis hatótávolságú repülőgépet a tűzoltók is magukkal vihetik, az erdőtüzekhez közel, majd a képet visszasugározhatják a K-MAX kezelőinek.

A típus ember vezette példányaival már eddig is harcoltak az erdőtüzek ellen, a szokványosnak mondható erdészeti, építőipari légiszállítási feladatok mellett. A K-MAX két példánya harminchárom hónap alatt kétezer bevetés során 4,5 millió tonna utánpótlást szállított az amerikai tengerészgyalogság legveszélyesebb helyeken lévő előretolt támaszpontjaira.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!