Végleges adatok szerint 250 pilóta jelentett beteget az Air Berlin állományából, összeomlott a menetrend, most már valóban az összeomlás szélére került a légitársaság is, hangzottak a kedd esti összesítések a bajba jutott cég állapotáról. A „munkaképtelen” hajózók a napi beosztás állományának majdnem a felét jelentik, ennek következtében elsősorban Köln-Bonn, Düsseldorf és Berlin repülőterének induló járataiból kellett lemondani.

A váratlan akció kellemetlenül érintette a Lufthansa rövid- és középtávú vonalait elsősorban a nagy csomópontokon kívül repülő diszkont-leányvállalat, az Eurowings működését is. Mint erről korábban beszámoltunk, a már súlyos pénzügyi gondokkal küszködő Air Berlin keskenytörzsű gépparkjának jelentős részét, negyvenkét A320-as családhoz tartozó utasszállítót a Lufthansa az Eurowingsnek bérelte ki wet-lease formában, ami épp azt jelenti, ezeket az Airbusokat az eredeti Air Berlin személyzet repüli. Ha repüli: az Eurowings járatként repülő Air Berlin-gépek egy része is a földön maradt, ez is elsősorban Düsseldorfot érintette.

A légitársaság, amelynek pénzügyi alapjait több veszteséges év után a résztulajdonos Etihad kivonulása rendítette meg végleg, a csődeljárás idejére, az üzemeltetés fenntartása érdekében 150 millió eurónyi hitelt kapott. A leállás viszont jelentős többletköltségekkel jár, a társaságnak esetenként szállodai ellátást kell biztosítani a kimaradt járatok utasainak, esetleg más társaságoknak kell kifizetni az elszállításukat. Vagyis a csődös társaság „haláltusáját” a pilóták akciója alaposan felgyorsíthatja. Ugyanakkor más jelentések arra emlékeztetnek, a csődállapot miatt a légitársaság pénzügyi kompenzációt nem ajánl fel az utasoknak.

Ennél még nagyobb baj – és a társaság vezetői elsősorban ezt hangsúlyozzák –, hogy a spontán sztrájknak minősíthető tömeges lebetegedés erősen rontja az Air Berlin megvásárlásáról szóló mostani tárgyalások esélyeit, és ezzel – állítják –, a teljes 8000 főnyi alkalmazotti állomány helyzetét teszik még bizonytalanabbá.

Egyes jelentések a pilóták betegségét kapcsolatba hozzák azzal, hogy a társaság szeptember 25-étől leállítja hosszútávú járatait, azokat, amelyek a pilótáknak és a kabinszemélyzetnek is nagyobb jövedelmet biztosítanak, ugyanakkor megmarad még a  Fort Myers-, Los Angeles-, Miami-, New York- és San Francisco-járat Düsseldorfból. Viszont a keddi lemondott járatok nem hosszútávúak voltak. A Lufthansa-állomány köreiben korábban rengeteg sztrájkot szervező VERDI nem tartja kizártnak, hogy a „betegség tovább terjed”, a német pilótaszövetség, a Vereinigung Cockpit úgymond „meglepődött” az akció láttán, nem kérte a tagjait munkabeszüntetésre, és úgy véli, az állomány idősebb tagjainak méltányos nyugdíjazásával oldható meg a legtöbb munkahely megmentése.

Egyáltalán nem világos tehát, és ezt több blog és hozzászólás is jelzi, hogy a beteget jelentő pilóták tulajdonképpen mit akarnak elérni, hiszen a viszonylag zökkenőmentes átvételük valóban azon múlhat, a légitársaság belül stabil marad-e. Igaz, a jövedelmük csökkenése minden esetben elkerülhetetlennek látszik. A „járvány” értelméről, az elérendő esetleges célról senki nem nyilatkozik a beteg pilóták közül. Egyes feltételezések szerint a hajózók a maguk módján üzennek: a társaság vezetésének azt, hogy minél hamarabb döntsék el a cég sorsát. De az üzenetnek az is lehet a jelentése, hogy milyen megoldást szeretnének a pilóták – és milyet semmiképpen sem.

A légitársaság következő tulajdonosa a legtöbb elemzés szerint a Lufthansa Group lenne. Ami viszont a legriasztóbb verzió lehet munkafeltételek és bérezés szempontjából, az a Ryanair, igaz, az ír diszkont a legutóbbi nyilatkozatok szerint inkább az Alitalia felé szimatol (ami például a géppark integrálhatóságát tekintve épp olyan értelmetlen lenne). Ha a betegségek üzenete az, hogy inkább a Lufthansa legyen a következő munkaadó, az logikus, és egyben eddig a legvalószínűbb végkifejlet. Ugyanakkor éppenséggel a Lufthansának „volt szerencséje” az elmúlt években rengeteg, nem túl örömteli tapasztalatot szerezni arról, hogy egy komoly szerkezeti átalakítás – ami nyilván elengedhetetlen lenne az Air Berlin talpraállításához –, mekkora ellenállásba ütközhet az alkalmazottak, különösen a repülőszemélyzet részéről.

Az Air Berlin napi vesztesége az akció miatt 4-5 millió euró, és a társaság megfogalmazása azt sugallja, hogy a furcsa pilótajárvány folytatódására számítanak. A Budapest Airport információs táblázatában egyelőre érvényes járatként szerepel a három, Berlin felől érkező Air Berlin gép. A légitársaság weboldalán ugyanakkor az szerepel, hogy az Air Berlin személyzete körében tapasztalható „magas megbetegedési arány” miatt szerdán is zavarok várhatók a légiközlekedésben, amiért a légitársaság elnézést kér az utasoktól, és javasolja, hogy a portálon még otthonról való indulás előtt tájékozódjanak a helyzetről. A délelőtti Berlin-Budapest járatot a társaság tájékoztatása szerint már törölték.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!