Airbus A350: zöld út az Egyesült Államokban

Trautmann Balázs   ·   2014.11.15. 13:45
a350_0

Az EASA még szeptember 30-án bólintott rá a típus európai forgalmazására, így elhárult minden akadály az első, MSN6-os gyári jelű repülőgép decemberi átadása előtt. A jelenleg F-WZFA lajstromjellel repülő gépet a Qatar Airways veheti majd át, amelyet decemberben követhet még egy, szintén Qatar-színeket viselő A350-900-as.

Most már az Egyesült Államokban is repülhetnek az A350-esek. A képre kattintva galéria nyílik (fotók: Airbus)

Az engedélyek beszerzése ugyanakkor nem jelenti a tesztrepülések befejeztét, sem azt, hogy a repülőgép teljes mértékben alkalmas a forgalomba állásra. Ezt jelzi, hogy bár októberben a két Rolls Royce Trent XWB-84 hajtóművel felszerelt A350-900 XWB az EASA-tól megkapta az ETOPS-engedélyt, az FAA ezt egyelőre nem adta meg. Az európai ügynökség már a szolgálatba állás előtt, azaz csupán az eddigi 2600 repült óra tapasztalataira támaszkodva 370 perces határértéket fogadott el a típusnak (azaz ennyit repülhet a gép egy meghibásodás miatt leállított hajtóművel, csupán a másik hajtómű erejére támaszkodva a legközelebbi, leszállásra alkalmas kitérő repülőtérig).

Az FAA engedélye nem szükséges, hogy a típussal a légitársaságok az Egyesült Államokba járatot indítsanak, viszont az amerikai regisztrációhoz és lajstromjelhez elengedhetetlen. Ugyanígy hiányzik még a 275 tonnára növelt maximális felszállótömeg amerikai engedélye. Jelenleg 268 tonnát fogadott el az FAA – ellentétben a szeptemberi EASA hatósági engedéllyel, mely a 268 tonnás alapváltozat mellett a 275 tonnás változatot is elfogadta.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek