Airbus örömök és bánatok: a nagy vietnami rendelés-zuhatag

iho   ·   2016.09.06. 16:15
cim2

Az ázsiai piac a repülőgépgyártók számára az ígéret földje, már olykor tényleg csak az ígéreteké, ha a piac éppen úgy hullámzik: az Airbus haditette azonban ebben az eseménygazdag környezetben is feltűnő. Egyetlen napon egyetlen ország három légitársasága kötött le összesen negyven repülőgépet az európai gyártótól: az üzletek összértéke 6,5 milliárd dollár.

A megrendelők pedig: a Vietnam Airlines, amely (a jelenleg már repülő négy és a korábban rendelt további három után) még tíz szélestörzsű A350-ast vásárol, olyan hosszú interkontinentális vonalakra, mint például Ho Si Minh város–Los Angeles-járat.

A Vietnam Airlines már repüli az XWB-t

A Vietnam Airlines egyik leányvállalata, amelyben harminc százalék erejéig tulajdonos az ausztrál Qantas is, a diszkonthálózatot repülő Jetstar Pacific, tíz A320-ast szerez be egymilliárdért.

Az ország egyetlen teljesen magánkézben lévő légitársasága, a VietJet pedig az eddig használt negyven 320-as és 321-es után további húsz példányt akar az Airbus leghosszabb keskenytörzsű típusából, az A321-esből. Ami azt jelenti, az állami cégnél is dinamikusabban növekvő társaság most már összesen majd 120 keskenytörzsű Airbust vár a flottájába.

A Reuters ehhez azt teszi hozzá, hogy korábban ugyanez a cég nem kevesebb, mint száz 737 MAX-ra adott fel rendelést a konkurens Boeing számára,  ráadásul abból a 200-as jelzésű altípusból, amelynek lényege, hogy a legnépszerűbb 8-as típust plusz ülésekkel és plusz ajtókkal szállítja ugyanabban a törzshosszúságban, vagyis kifejezetten a diszkontok igényei szerinti kialakításban.

A VietJet jelenleg is tiszta Airbus-flottát használ, igaz, van Boeing óriásrendelése is

A mostani Airbus-rendelések bejelentését François Hollande vietnami látogatására időzítették, míg korábban a százgépes Boeing-üzlet akkor született, amikor Obama utazott Vietnamba.

Érdekes, hogy a keskenytörzsű rendelések többsége, legalábbis egyelőre, az A320-as eddigi ceo-változatára szól, vagyis nem az újrahajtóművezett neóra. Ez többféleképp magyarázható. Egyrészt a nagy példányszámú rendelések esetében a lekötött gépek egy része konvertálható a modernizált, gazdaságosabban repülhető típusra. A másik verzió szerint viszont a vietnami cégek fejlődése annyira intenzív, hogy a flottabővítéssel nem tudják kivárni, amíg neóhoz juthatnak, és a gazdaságossági megfontolások mellőzésével fontosabb az, hogy hamarabb hozzájussanak a gépekhez. Az is igaz egyébként, hogy a ceók olcsóbbak, mint a neók.

Fantáziakép: ilyen lesz a VietJet 321neója

Kevésbé örömteli az Airbus számára, hogy az egyik kulcsvevő, a Qatar Airways elnöke bejelentette, lemondta a maga A320neo rendelésének egy részét, egészen pontosan három gépet, ami az eredeti ötven gépes szerződéshez képest nem sok, de jelzése annak, hogy a katari társaság továbbra is rendkívül elégedetlen a neo körüli fejleményekkel. Mint emlékezetes, a Qatar eredetileg a kibocsátó légitársasága lett volna a modernizált keskenytörzsűnek, de a hajtóművel kapcsolatos technikai problémák és az emiatti csúszások miatt visszalépett ettől a szereptől.

Al Baker, a szókimondásáról  is ismert katari légitársasági elnök a nyár folyamán meglehetősen kemény vitába keveredett a hajtómű gyártójával, a Pratt & Whitney tőle szokatlan határozottsággal utasította el a termékét érő vádakat, hangsúlyozva, a szoftveres és hardveres javítások gyakorlatilag készen állnak, az amerikai cég ezek után ütemesen szállítja majd a GTF-technológiával működő, végleges kialakítású hajtóműveket, és már megtette a legfontosabb lépéseket annak érdekében, hogy az indítási idő a most használt V-2500-asoknak megfelelő legyen.

A Qatar türelmetlenül várja eddigi 320-asai mellé a neókat

Ezzel együtt a neók korábban remélt hatalmas tömegű gyártása még várat magára, a cég egyik főnöke, Tom Williams ismerte el, hogy a cég egyelőre „vitorlázógépeket gyárt”, merthogy sok keskenytörzsű hajtóművek nélkül várakozik a befejezésre és átadásra. A Qatar tavaly kellett volna, hogy megkapja az első neót és eddig már öt ilyen gépet kellett volna, hogy fogalomba állítson. A típusból egyébként eddig összesen tizenhat gépet sikerült átadni, legutóbb a brazil LATAM kapta meg az első 350-esével együtt az első neót, de hírek szerint ezek a már átadott példányok még a későbbiekben korrekcióra szorulnak, hogy teljesítményük és üzemelésük az ígért legyen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek