Több helyszínen is folyik az 57,5 kilométer hosszú, 2×2 sávos M85-ös gyorsforgalmi út építése. A Csorna és Sopron közötti szakaszon négy helyen is dolgoznak:

  • A Csorna és a Fertőd-Endrédmajor csomópont közötti 20,05 kilométert a Strabag Építő Kft., a Strabag AG és a Belfry PE Kft. konzorciuma építi,
  • a Fertőd-Endrédmajor csomópont és Nagylózs közötti 15,6 kilométeren az EuroAszfalt Kft., a Swietelsky Magyarország Kft. és a Betonútépítő Zrt. alkotta társulás végzi el a munkálatokat,
  • a Nagylózs és Sopron-kelet közötti 15,4 kilométeren (hármas szakasz) pedig a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. alakítja ki az új utat, akárcsak a Sopron-kelet és a fertőrákosi csomópont közötti 6,4 kilométeren (négyes szakasz).

Az M85-ös nyomvonala a fertőrákosi út és a 85-ös út között, alagúttal (forrás: cyberpress.hu)

A befejezést 2020 végére ígérik: ez már csaknem kőbevésett dátum a kivitelezők szerint. Lezajlott már az ötödik szakaszra beérkezett kivitelezői ajánlatok bírálata is: a csaknem négy kilométeres szakasz a fertőrákosi csomóponttól indul. Ebbe beletartozik egy 780 méter hosszú, bányászati technológiával készülő alagút építése, valamint az Ágfalvára vezető úthoz csatlakozó összekötő út kialakítása is.

A beruházásban ezek után készül egy hatodik, 2,4 kilométer hosszú szakasz is. Ez a határig tartó utolsó pályarész akkor épülhet majd meg, ha az osztrák és a magyar állam megegyezik arról, hogy hol találkozhatnak majd a két ország gyorsforgalmi útjai – itt egy határátkelőt is át fognak adni, bár remélhetőleg ennek nem lesz komolyabb funkciója az elkövetkező évtizedekben.

A soproni Bécsi-domb alatti alagút hosszát kezdetben határozták meg, azonban ez a részletes tervezés során 780 méterre nőtt. Az alagút a fertőrákosi út csomópontjától nyugatra, egy balos ív után található, a 90-es kilométerszelvényben. Vonalvezetése egyenes, a két alagútcsőben kétszer két forgalmi sáv helyezkedik el, leállósáv nélkül. A két cső között egy üzemi alagutat is építenek, melybe két vészátjáró nyílik majd. A műtárgy színtisztán bányászati módszerrel épül.

A korábbiakkal ellentétben az alagút 2017. év elején elfogadott terve a közelmúltban Magyarországon épült, illetve tervezés alatt álló más alagutakkal szemben 110 km/óra tervezési sebességgel rendelkezik. Mivel a főpálya és az alagút légszennyezési terhelő hatása különböző (az egyik pontszerű, a másik vonalmenti), előzetes szimulációkat végeztek a szükséges környezetvédelmi engedélyhez, ebben megállapították, hogy az alagút kijáratoknál, azok közvetlen környezetében pár tíz méteren belül teljesülni fognak a vonatkozó légszennyezettségi egészségügyi határértékek.

A keleti és a nyugati portál helyszínrajzai

Az alagút keresztezi a Dudlesz-erdőt (kiemelt jelentőségű természetmegőrzési területet), azonban közösségi jelentőségű élőhelyet nem érint. Tájvédelmi szempontból kedvező a hosszabb alagút, mivel kisebb területfoglalást eredményez, és tájképi zavaró hatása is csökken. Az alagút előtt, 460 méter hosszan épül ki tömör zajárnyékoló fal, mindkét oldalon. A fal magassága 3,5–5 méter közötti, koronáján fél méter magas, az út felé döntött elemmel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!