A felújítás alatt álló 3-as metróvonal akadálymentesítéséről szóló megállapodást Tarlós István főpolgármester és Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke írta alá csütörtökön Budapesten. A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén jóváhagyott megállapodás értelmében várhatóan speciális ferdepályás kabinfelvonókkal oldják meg az akadálymentesítést az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák állomáson. A Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezés után végzik majd el, legkésőbb 2020 szeptember végéig. Az Ecseri út és a Pöttyös utca esetében ideiglenesen korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-éig születhet. Tarlós István a megállapodás aláírása előtt azt hangsúlyozta: a főváros számára ennél a beruházásnál is fontos az akadálymentesítés, az, hogy biztosítsák a mozgásukban korlátozottaknak a tömegközlekedési járművek használatához való jogot és lehetőséget.

Az eredeti elképzelések szerint a 3-as metró tizenkét állomása lett volna akadálymentes: Kőbánya-Kispest, valamint az Árpád-híd metróállomások már akadálymentesek. Újpest-Városkapu állomásnál a Budapest-Esztergom vasútvonal korszerűsítésének keretében oldják meg az akadálymentesítést. További kilenc állomásra elkészültek az engedélyezési tervek és megvannak az építési engedélyek.

A Dózsa György úti metrómegálló látványterve (forrás: BKK)

A főváros hosszú hónapokkal ezelőtt megkezdte az egyeztetést a MEOSZ-szal az akadálymentesítés ügyében, és a megállapodással sikerül megnyugtatóan rendezni a kérdést. A megállapodás lényege, hogy a már említett tizenkét állomáson felül a főváros további 6 állomáson (Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák) vállal akadálymentesítést a rekonstrukciós projekten kívül, de azzal egy időben. A Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, a becslések szerint nettó 640 millió forintból. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból. A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift. Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint. A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek lehetőség szerint az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint. Az előzetes gyártói vizsgálatok alapján minden mélyállomásnál megoldható a ferdepályás liftek kiépítése. Ezen szerkezetek előnyei közé tartozik hogy a mozgáskorlátozottak önállóan használhatják, nem igényelnek költséges, csak kockázatos építési módszerekkel kialakítható liftszerkezeteket, valamint a hagyományos liftek árának negyedéből-ötödéből megvalósíthatók.

A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén döntött arról, hogy a metróállomások speciális akadálymentesítésének tervezésére és kivitelezésére 5,6 milliárd forintot biztosít. A megállapodás alapján a főváros munkacsoportot hoz létre a MEOSZ-szal, és ez a testület részt vesz majd az 1-es metróvonal, a kisföldalatti tervezett felújításakor megvalósítandó akadálymentesítés előkészítésében is. A peronokról akadálymentesen lehet majd bejutni a szerelvényekbe, amelyek végig átjárhatók lesznek. Az akadálymentesítés fennmaradt kérdéseit majd a munkacsoport tárgyalja meg, és várhatóan ez esetben is megállapodás írnak majd alá. Az 1-es metró is teljes mértékben akadálymentes lesz a felújítás után.

A főpolgármester kitért arra is, hogy szigorúbbá fog válni az igazolványok ellenőrzése, mert a mozgáskorlátozottak "kárára és kontójára" olykor visszaélések tapasztalhatók. A mozgáskorlátozottak lehetőségeit szeretnék nagyobb mértékben biztosítani azzal, hogy a visszaélések lehetőségét korlátozzák. Kovács Ágnes kijelentette: a megállapodás megkötése mérföldkő a mozgássérültek számára. A közösségi közlekedés akadálymentes használata talán az egyik kulcs ahhoz, hogy az élet minden területe hozzáférhetővé váljon minden mozgássérült ember számára. A beruházás segít a mozgássérülteknek, az időseknek, a babakocsival és a nehéz csomaggal közlekedőknek egyaránt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!