A fehérorosz–lengyel határon található Breszt–Małaszewicze határátkelő kapacitása véges, több vonatot már nem lehet erre irányítani, mert egész egyszerűen nem tudják tovább növelni az áteresztőképességét. Ezért az Orosz Vasút (RZSD) új útvonalakban gondolkodik, ahol a Kínából Európába tartó konténerszállítmányok – amelyekből évről-évre egyre többre van igény –, akadálytalanul, jó esetben még az eddigieknél gyorsabban juthatnak el Európába.

A vasúti szállítás csak bizonyos esetekben praktikusabb a lassabb, de amúgy sokkal olcsóbb tengerhajózásnál. Ráadásul a hajózási cégek is újabb és újabb hajókat állítanak forgalomba, amelyek nagyobbak és néha még gyorsabbak is elődeiknél, így a vasúti szállításban is a minél nagyobb elegyek megmozgatására törekszenek a vasútvállalatok és igyekszenek minél gyorsabban célba juttatni az árukat. A vasúti szállítás esetében a rövidebb eljutási idő az, ami igazi versenyelőnyt jelent a hajózással szemben, miközben a nagyon drága, de nagyon gyors légiszállítással a nagyobb volumenek elszállításával és olcsóságával tud versenyezni a kötöttpályás közlekedési mód.

Kínában és Oroszországban sokkal nagyobb vagonok és sokkal hosszabb szerelvények közlekedhetnek a szélesebb nyomtávú és nagyobb űrszelvényű vonalakon, mint Európában, így azonos mennyiségű áru vonatokkal történő szállítása Európában kétszer vagy háromszor annyi szerelvény közlekedtetését is igényelheti. A konténeres szállítás terén ez a különbség egyelőre nem akkora, mivel egymásra pakolt konténereket itt még nem szállítanak. Indiában viszont már működik a módszer, így csak idő kérdése, hogy Kínában és Oroszországban is komolyan gondolkodjanak az emeletes konténervonatok bevezetésén.

Mindenesetre most még a hagyományos konténervonatok számára állapodott meg egy új útvonal kialakításában a JSC RZD Logistics, a DB Cargo AG és a Kínai Kommunikációs és Szállítási Szövetség (CCTA). A szállításban szerepet kap az MSCC Bronka – amely a szentpétervári kikötő üzemeltetésében érdekelt –, és a kalinyingrádi kikötő. A megállapodás alapján a CCTA szervezi a konténerfuvarokat Kínából, az RZD Logistics üzemelteti a vonatokat Kínától a Balti-tengerig és a DB Cargo felelős a továbbszállításért Németországba és más európai célpontok felé.

Konténervonat a Selyemúton<br>(forrás: silkroadbriefing.com)

Az új, úgynevezett „kalinyingrádi útvonal” 9559 kilométeres lesz Litvánián, Fehéroroszországon, Oroszországon és Kazahsztánon át Kínába, illetve fordított irányban. Az oroszországi kikötőktől a rostocki kikötőig hajóval teszik majd meg a konténerek az utat, ezáltal kikerülve Lengyelországot és a zsúfolt vasúti határátkelőhelyeket az EU határánál. A kalinyingrádi útvonalat július és augusztus hónapok során fogják a partnerek népszerűsíteni, ez idő alatt több vonat közlekedtetése is várható ezen a tengelyen.

Az RZSD szerint akár évi százezer TEU szállítási igényt is lehetne teremteni és elszállítani az új útvonalon. Összehasonlításképpen: ezt a mennyiséget (azaz ötvenezer negyvenlábas konténert) öt óriáshajó el tudja szállítani. A többletkapacitásra ettől függetlenül szükség van. Évről-évre háromszorosára nő a Kínából Európába vasúton szállított áruk mennyisége.

Az ázsiai szállításokkal foglalkozó Asia Cargo News magazin évente ítéli oda olvasói véleménye alapján az Ázsiai Áruszállítási, Logisztikai és Ellátási lánc Díjat (ASLAF Award), amely egyik kategóriája „az Új Selyemút legjobb logisztikai szolgáltatója” cím. Friss hír, hogy az idén ezt a díjat a DB Cargót is magába foglaló DB Schenker lett, amely a globális logisztikai megoldások és az ellátási lánc menedzsment specialistája.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!